Těmto firmám se daří: Rohlíku je letos 10 let, Alze 30 let. Které další české firmy slaví kulaté jubileum?

Počítač se sklenkou seku a párty čepicí Ira Lichi / Shutterstock.com

Zajímavě se to sešlo. V roce 2024 slaví pravé kulaté jubileum hned několik českých firem. Například prodejce elektroniky (a vlastně dnes už téměř všeho) Alza slaví 30 let, internetový supermarket Rohlík je na trhu už 10 let, ale jsou tu i další velké značky slavící významná výročí. Pojďme si krátce shrnout jejich působení a výhledy do budoucnosti.

Přečtěte si také

Prodej vánočních stromků: Budou dražší než loni a kde je koupit?

„PC“ Alza se za 30 let stala gigantem

Ještě dávno předtím, než se zrodil Alzák, byl tehdejší Alzasoft firmou, která se zaměřovala na skládání počítačových sestav. Jak se píše v knížce „Alza: Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit“, to byla alfa a omega podnikatelského záměru Aleše Zavorala, když v roce 1994 nastartoval svůj byznys.

Po 30 letech je Alza gigantem, který zahrnuje e-shop, kamenné prodejny, showroomy, výdejní místa, AlzaBoxy a řadu dalších služeb a projektů. Už dávno neprodává jen PC sestavy, i když stále má k tomuto segmentu specifický vztah.

U příležitosti svých významných narozenin Alza odhalila zajímavý fakt: nejdražším prodaným počítačem v její historii byla unikátní sestava vytvořená dle přání zákazníka s cenovkou téměř 400 000 Kč. Společnost také zveřejnila ceník počítačových sestav z roku 1997. Při ohlédnutí za proměnami trhu s PC sestavami v průběhu posledních 30 let je zřejmé, jak dramaticky se posunuly technologie i jejich dostupnost. V roce 1997 se průměrná domácí PC sestava pohybovala kolem 32 tisíc korun, což vzhledem k tehdejšímu průměrnému platu 10 802 Kč představovalo přibližně trojnásobek měsíční mzdy. Dnešní situace je výrazně jiná – s průměrným platem zhruba 43 000 Kč si můžeme dovolit pořídit mnohem výkonnější počítačovou sestavu za méně než jednu měsíční výplatu.

„Počítače stavíme už 30 let, za poslední roky jsme vyrobili více než 100 000 kusů. Průměrně se pohybujeme mezi 15 000–20 000 sestavami ročně s výrazným dvojciferným nárůstem v průběhu letošního roku,“ říká PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská. V montáži PC, ale celkově v oblasti elektroniky, letos Alze „zmizel“ jeden z největších konkurentů – CZC.cz, které bylo včleněno pod Allegro.

Nabídka Alzy obsahuje prakticky veškerou spotřební elektroniku a zastoupení má taky v dalších segmentech – hračky, sport, hobby, média, zábava, drogerie a spousty dalších. Své showroomy má v Praze, Bratislavě a Budapešti. Alza je největším e-shopem v Česku s ročním obratem více než 42 miliard Kč (2022) a také jedním z největších inovátorů.

Žlutý historický leták Alza s ceníkem počítačových sestav Oficiální materiály Alza

Rohlík za 10 let proměnil svůj segment

Dalším oslavencem je desetiletý „benjamínek“ Rohlík. Internetový supermarket a rozvoz potravin Rohlik.cz, jehož provozovatelem je firma Velká pecka s.r.o., byl založen v roce 2014 a za jeho popularitou stojí především Tomáš Čupr. Tento český podnikatel a vizionář založil (a prodal) také slevový portál Slevomat a rozvážkovou službu DameJidlo.cz. V Rohlíku nyní drží podíl 74 %.

„Rohlik.cz slaví 10 let a já nemohu být hrdější na náš tým, který den co den přemýšlí, jak vám usnadnit život,“ píše Čupr v dopise zákazníkům. „Když jsem zakládal Rohlik.cz, věřil jsem, že kvalitní potraviny by měly být cenově přijatelné a snadno dostupné. (…) Když se dnes ohlédnu zpět, vidím, jak jsme díky vám zvedli laťku kvality a že se díky tomu začal měnit i sortiment supermarketů,“ domnívá se.

Rohlík začínal pouze v Praze, ale v roce 2024 už rozváží potraviny více než milionu domácností po celé České republice. A nejen to. Působí také v Maďarsku, Rumunsku, Rakousku a Německu. V Česku nově spustil tzv. upcycling – využívání a zpracování potravin, které dosud výrobci po výrobě primárního produktu nedokázali využít, a tak je vyhazovali. V následujících letech očekává obrat 25 miliard korun a ještě větší expanzi na německý trh.

Auto kurýrní služby Rohlíku.cz Mino Surkala / Shutterstock.com

Notino voní už 20 let, nyní napříč Evropou

Největší český e-shop s parfémy a kosmetikou, to je Notino. Tuto společnost založil Michal Zámec v roce 2004 a nejprve fungovala jako internetový obchod Parfums.cz. V roce 2016 došlo k rebrandingu, přičemž největší změnou bylo nové jméno Notino.

Dnes Notino nabízí svým zákazníkům široký sortiment, čítající až 100 000 produktů od více než 2 700 světových i lokálních značek. Působí po celé Evropě. „Notino není úspěšné jen online ve 27 zemích, má také 26 kamenných prodejen v 7 zemích,“ uvádí v tiskové zprávě. Tři logistická centra má v Rumunsku, České republice a nově i v Itálii a v Polsku. V plánu má další expanzi a modernizování svých služeb.

Makro slaví 60 let

Aktuálně METRO AG slaví 60. výročí od otevření prvního obchodu METRO Cash&Carry v německém Mülheim an der Ruhr, což položilo základy pro její úspěch ve velkoobchodu. Nyní METRO AG, známé v Česku jako makro ČR, obsluhuje přes 20 milionů zákazníků ve 21 zemích Evropy a Asie. Zákazníci mohou vybírat z až 20 000 položek potravin a 30 000 druhů nepotravinového zboží, což činí METRO/makro klíčovým partnerem pro gastronomii a maloobchod.

METRO/makro se vyvinulo z Cash&Carry konceptu na multikanálový velkoobchod, podporující gastronomii, maloobchod i online nákupy. Makro ČR, působící na českém trhu 25 let, je významným partnerem pro HoReCa (zkratka označující segment hotelových a gastronomických podniků) a nezávislé obchodníky s více než 650 000 zákazníky. Ti využívají možnosti nákupu v obchodech nebo online s doručením.

Makro ČR se také angažuje v udržitelnosti skrze Iniciativu ČESKÉ POLE, která podporuje tradiční české zemědělské produkty. Globálně METRO AG obsluhuje přes 17 milionů zákazníků, což potvrzuje její významné postavení na trhu.

Muž na historické fotografii nakládá krabice se zbožím do kufru auta. Oficiální materiály makro

Škoda Auto slaví 130 let slevami

Škoda je oproti firmám výše opravdu vetchou stařenou. Ale přitom jde s dobou! Firmu založili v roce 1895 mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement s cílem vyrábět jízdní kola. O cca 4 roky později rozšířili výrobu o motocykly a v roce 1905 vyjel z jejich dílny první automobil – Voiturette A.

Za 130 let se staly „škodovky“ synonymem kvalitních aut nejen v Československu a později v Česku, ale i v Evropě a prakticky po celém světě. Výrazným impulsem bylo, když Škoda v roce 1991 přešla pod německý koncern Volkswagen Group. Dlouhodobě nejúspěšnějším automobilem je model Škoda Octavia, která má v současnosti už 4 generace.

Nyní se značka Škoda Auto zaměřuje na elektromobilitu. V roce 2020 začala prodávat Enyaq a na podzim 2024 představila nové elektrické SUV Elroq – prodávat se bude v roce 2025. U příležitosti 130 let si Škoda pro své zákazníky připravila řadu cenových zvýhodnění, o kterých jsme vás už informovali.

Škoda Auto a.s. je dlouhodobě největší českou firmou podle tržeb, jedním z největších českých zaměstnavatelů a také největším českým exportérem.

Zdroje: Kupi, Rohlík, Alza, Škoda, makro ČR, Veřejný rejstřík a Sbírka listin