Zákazníci schválně zakopávají zboží pod regály. Některé obchody už na ně ale vyzrály

Rozsypané jahody v obchodě na zemi 1000 Words / Shutterstock.com

Podívali jste se někdy pod regál v obchodě? Můžete tam najít nečekané poklady – od balíčků těstovin po rozbitý jogurt. Zákazníci často zboží nechtěně upustí, ale někteří ho pod regál zakopávají schválně, což obchodům přináší problémy.

Přečtěte si také

Nejhorší zlozvyky zákazníků: Jí nezaplacené zboží a stříkají si deodoranty. Supermarkety to radši přehlíží

Co je pod regálem, to se nepočítá

Dneska nebude hlavním tématem podpultové zboží, nýbrž podregálové. Jak tomu bývá zvykem, sem tam při nakupování někomu něco upadne a je jedno, jestli omylem, nebo záměrně. Ať tak, či tak, pod regálem mnohdy můžete najít opravdové poklady. Zakopnuté čerstvé i trvanlivé zboží může řetězcům zadělat na pořádné problémy. Zeptali jsme se, jak to vidí zaměstnanci, ale i zákazníci – jak se staví k tomu, když jim něco upadne?

Potraviny pod regálem mohou nejen přilákat kdejaká zvířátka, což je problém, a navíc zboží mohou obchody postrádat. Samozřejmě se může stát, že z občas děravých rukou něco vypadne, záleží ale, jak situaci daná osoba vyřeší. Situace je navíc jiná, pokud dojde nejen k upadnutí, ale i rozbití.

Personál má se zakopnutým zbožím četné zkušenosti

„Pracuji ve známém řetězci a každý týden uklízíme prostory pod regály. U pečiva, které drobí a padá na zem, je to normální, ale u baleného zboží už méně. Většinou je pod regály zakopnuté takové množství potravin, že ani není možné, aby to bylo omylem. A nejhorší je, když tam najdeme rozprsklý jogurt, rozbalené pečivo nebo rozmražené jídlo, které se stihlo rozmrazit a samozřejmě je poté neprodejné. Nejen, že nám to přidělává práci, ale přitahuje to zvířata, která v obchodě nechceme a ani nesmíme mít. V takovém případě to ale lze těžko zajistit,“ říká prodavačka Pavla.

Svůj postoj přidává i prodávající Barbora, která má názor jasný: „Jsem přesvědčená o tom, že to všichni dělají schválně a my pak můžeme veškeré zboží pod regálem vyhodit. Pokud má člověk obě ruce a obě nohy, jistě se může sehnout a zboží ze země sebrat. Několikrát jsem takhle i dospělé lidi viděla, jak jim něco spadlo a prostě to tam zakopli schválně. Když se to stane, jdu se slušně daného zákazníka zeptat, proč to udělal. Většinou se omluví a zboží vytáhneme.“

Rozlitý nápoj na podlaze v obchodu The Toidi / Shutterstock.com

A co vy, zákazníci, jak se v obchodě ke zboží chováte?

Zajímala nás i druhá strana, tedy nakupující a jejich postoj ke zboží. Otázka zněla: „Co děláte, když vám zboží spadne na zem?“

„Když mi něco spadne, tak se ohnu, seberu to a vrátím zpátky. Ale moc dobře vím, na co se tu naráží, a chápu to. Spoustu lidí to nechá na zemi, v horším případě to zakopnou pod regál a vezmou si nové balení. Obchody pak musí mít pěkná manka, zvlášť, pokud prostor pod regály nekontrolují.“ – Ivan

„Vzhledem k tomu, že jsem v důchodovém věku a zdravotních problémů mám hodně, včetně bolesti zad, odmítám se zbytečně ohýbat. Pokud se stane, že mi něco spadne, najdu někoho z personálu a oznámím mu to. Samozřejmě se omluvím a ještě se mi nestalo, že by s tím měl někdo problém, naopak vždy každý chápe.“ – Eva

„Tak jo, přiznám se. Někdy jsem líný, a tak se občas může stát, že danou věc nezvednu a nechám ji tam ležet. Ale rozhodně to nedělám schválně, že bych něco házel na zem a kopal to pod regál, kde to není vidět.“ – Petr

Lze se tomu i vyvarovat

Penny Market zapadání zboží pod regál předchází: „K těmto situacím v našem řetězci nedochází. Ve spodní části regálů máme umístěnou příčku, která právě zapadnutí pod regál zabraňuje,“ komentuje pro Kupi tiskový mluvčí Penny Tomáš Kubík.

„Vzhledem k umístění záslepek nebo zásuvek pod regály se v prodejnách dm s touto problematikou nesetkáváme. Přesto jsou tyto prostory pravidelně kontrolovány, a to v rámci zbožové inventury a úklidu,“ uvádí pro Kupi manažer komunikace pro dm Ing. Jiří Peroutka.

Vyjádřila se i Veronika Neradová za Teta drogerii: V naší síti prodejen tento problém neevidujeme, pod regály nemáme ani prostor.“

Zdroj: respondenti redakce, Penny Market, dm, teta