Módní kruh: Jak trendy našich maminek a babiček znovu dobývají svět. Dynamiku změn pohání sociální sítě

Módní přehlídka Xeniia X / Shutterstock.com

Módní trendy se neustále mění a člověk tak může mít často problém se v tom všem vyznat. A to i za předpokladu, že vás móda skutečně baví. Nutí nás to k zamyšlení, jestli se móda nevrací čím dál častěji.

Přečtěte si také

Acidofilní mléko, kefír a podmáslí: Jaký je mezi nimi rozdíl a který produkt upřednostnit?

Poslední dobou je zřejmé, že všemožné módní výstřelky už nestíhají uvádět ani samotné obchody. Reklamní sdělení každou chvíli hlásají nové trendy a člověk vlastně neví, co stále v kurzu je a co již ne. Co za tím stojí?

Vrací se móda čím dál častěji?

Všechno naznačuje, že se móda skutečně vrací čím dál častěji. Důvodem může být i to, že se módní trendy vrací v cyklech. To, co bylo v módě před několika desetiletími, se vrací v modernizované podobě. Lidé také mohou tíhnout k nostalgii a častěji se vracet k modelům z dřívějších let.

V neposlední řadě může být důvodem také snaha o udržitelnost, spousta lidí vytahuje ze skříní bundy po svých rodičích a nebo doplňky po babičkách. Jenže ve skutečnosti mají tyto trendy spíše opačný účinek, protože je planeta častými módními výstřelky velmi zatěžována. Podstatný vliv na časté střídání trendů pak mají i sociální sítě.

Tři mladí lidé v retro oblečení Master1305 / Shutterstock.com

Na rychlém střídání trendů mají vliv i sociální sítě

Není pochyb o tom, že na vliv módních trendů mají obrovský vliv sociální sítě. Všemožná inspirace se valí ze všech koutů světa a lidé často následují trendy celebrit, ty však nemají dlouhého trvání. Jakmile si na sebe něco nového obleče například Kim Kardashian, Kendall Jenner nebo třeba Meghan Markle, stačí jeden příspěvek na sociálních sítích a brzy se daný kousek začne všude vyprodávat.

To vede k tomu, že nový trend kopírují nejen lidé, ale i obchody, které danou věc začnou okamžitě vyrábět také. Během několika týdnů mají zmíněný kousek oblečení snad úplně všichni – jenže stejně tak rychle se lidé daného trendu přesytí a najednou už jej nechce vidět ani kupovat nikdo.

Vliv módních trendů na životní prostředí

Ačkoliv má spousta trendů původ v módních přehlídkách luxusních značek, lidé často čekají na jejich prodej v obchodech využívajících fast fashion, tedy rychlou módu. To má pochopitelně obrovský vliv na planetu, která je tímto způsobem zatěžována. Oblečení často už po jedné sezóně končí v popelnici. Lidé se ale čím dál častěji snaží dávat svým kouskům druhou šanci a prodávají je, někdy i za symbolickou cenu, aby neskončily v kontejnerech na textil nebo ještě hůře – na skládce.

Módní odvětví je podle programu OSN pro životní prostředí druhým největším spotřebitelem vody a je zodpovědné za přibližně 10 % celosvětových emisí uhlíku. Pro výrobu jednoho bavlněného trička je potřeba přibližně 2 500 litrů vody, jedny džíny pak spotřebují až ohromných 9 000 litrů vody. K výrobě jednoho kilogramu bavlny pak může být použito až 30 tisíc litrů vody.

Žena oblečená v zeleném kabátku a se zelenou kabelkou photo-lime / Shutterstock.com

Pravděpodobně nejvhodnějším řešením je najít si svůj styl, kterého se budete držet bez ohledu na neustále se měnící trendy, jež lidem zaplňují šatník. Dobrou radou je poohlížet se po udržitelných kouscích, jež vydrží spoustu let. Čím dál větší popularitu má tzv. kapsulový šatník, který obsahuje snadno kombinovatelné kousky oblečení.

Zdroj: Vogue, Vice, Earth.org, OSN, Kupi