Zatímco jedni se jim vyhýbají, druzí je zařazují do svého jídelníčku pravidelně. Průzkum supermarketu Albert ukázal, že rostlinné alternativy masa dělí české zákazníky zhruba na dvě půlky. Celkem 50 % lidí se jim nebrání a 22 % je už pravidelně konzumuje. O nárůst zájmu se starají mladí, starší jsou skeptičtí.
Už je taky máte ve svém jídelníčku? Rostlinné alternativy masa se v Česku pomalu, ale jistě dostávají do popředí zájmu. Průzkum provedený supermarketem Albert a agenturou Ipsos v červenci 2024 odhalil, že trend rostlinných výrobků je výrazně populární mezi ženami a mladými lidmi, kteří jsou otevřenější k experimentování s novými potravinami.
Výzkum ukázal, že více než pětina Čechů (22 %) konzumuje rostlinné alternativy masa alespoň jednou za měsíc. Oblíbené jsou zejména tofu, tempeh, seitan a veggie burgery.
Mezi nejčastějšími konzumenty rostlinných náhražek převažují mladší lidé ve věku 18–20 let, kde až 79 % z nich pravidelně sahá po rostlinných produktech alespoň jednou týdně. Naproti tomu 36 % dotázaných přiznává, že rostlinné alternativy masa vůbec nekonzumují. Důvodem je často neochota zkoušet nové věci, což přiznalo 24 % respondentů.
„Průzkum ukázal, že se mladí a vysokoškolsky vzdělaní lidé aktivně zajímají o to, co jí, a pravidelně tak zařazují rostlinné potraviny do svého jídelníčku. V našich prodejnách mají tyto zákaznice a zákazníci široký výběr tohoto sortimentu, který oslovuje stále širší skupinu populace,“ uvedl Jiří Mareček, ředitel komunikace a udržitelnosti obchodů Albert.
Zatímco tofu si již našlo své pevné místo na talířích českých zákazníků, rostlinné burgery jsou často vnímány spíše jako náhrada masa, což odráží i očekávání, že by měly mít podobnou chuť i texturu. Pro 85 % spotřebitelů je chuť jídla stále klíčovým faktorem. Ovšem roli hraje také složení a benefity pro zdraví.
Z průzkumu vyplynulo, že u rostlinných alternativ masa je zásadní, aby byly nejen zdravé a ekologicky šetrné, ale taky chutné. Některé starší ročníky proto dávají stále přednost masu.
„Výsledky průzkumu jasně ukazují, jak důležité jsou rostlinné alternativy, které chutnají podobně a nazývají se podobně jako jejich živočišné protějšky, jelikož pro určitou část spotřebitelstva může být právě neznámost a neznalost toho, jak alternativu použít, bariérou při nákupu,“ okomentovala výzkum řetězce Albert Eva Hemmerová, komunikační manažerka ProVeg Česko.
Salát z grilované zeleniny s cizrnou, rukolou, cherry rajčátky a ovčím sýrem si zajisté zamilujete. Je lehký, svěží a obsahuje spoustu vitamínů. Skvěle se hodí jako příloha ke grilovanému masu, ale můžete si ho dopřát i jen tak samotný, například s opečenou bagetkou.
Veganský vaječný likér klame tělem. Neobsahuje totiž ani jedno vajíčko, mohou si jej tedy s klidem dát i vegani nebo lidé s alergií na vejce. Jeho příprava je jednoduchá a navíc i o něco zdravější než klasická verze.
Vedle chuti a konzistence, které jsou pro spotřebitele zásadními faktory při výběru, se stále více lidí zajímá o udržitelnost potravin. Až 47 % dotázaných uvedlo, že je pro ně důležité, aby jejich strava byla šetrná k životnímu prostředí.
Tento zájem o ekologicky udržitelné potraviny je silně přítomen mezi mladšími lidmi a lidmi s vyšším dosaženým vzděláním. Tato skupina spotřebitelů se aktivně zajímá o složení potravin a stále častěji zařazuje rostlinné alternativy pragmaticky do svých jídelníčků.
Rostlinné alternativy masa jsou tedy v Česku na vzestupu, i když cesta k masovějšímu přijetí bude ještě nějakou dobu trvat.
Zdroje: Kupi, Albert/Ipsos, National Library of Medicine, Healthline