Vyhodili ho jen proto, že byl natvrdlý. Kaufland v boji proti vyhazování potravin

Prodejna Kaufland Michael von Aichberger / Shutterstock.com

Obchodním řetězcům není plýtvání lhostejné, a tak vytváří kampaně, kterými se snaží pozitivně ovlivnit své zákazníky a chce je přimět k tomu, aby se potraviny zbytečně nevyhazovaly. Kaufland motivuje i edukuje, jak správně skladovat potraviny, a zároveň pomáhá potřebným.

Přečtěte si také

Švestkový koláč s tvarohovou náplní a želé: Babiččina klasika, která nikdy nezklame

Ročně se na světě dle Organizace pro zemědělství a výživu vyhodí přibližně až jedna třetina vyprodukovaných potravin. To odpovídá množství cca 1,3 miliardy tun, přičemž na jednoho Evropana to vychází průměrně na 96 až 115 kg potravin. To je obrovské množství, takže není divu, že vznikají projekty, které mají plýtvání zamezit a podpořit jejich větší využitelnost. S účelovými kampaněmi přichází nejen obchodní řetězec Kaufland.

Nekrm koš!

Kaufland navazuje na edukační kampaň Nekrm koš!, která letos dostala podtitul „Předsudky“. V rámci propagační akce se snaží donutit zákazníky k tomu, aby se nad jídlem zamysleli, zejména nad jeho plýtváním. A protože Kaufland moc dobře ví, že není třeba jen radit, ale také navrhnout řešení, cílem kampaně je i vzdělávání veřejnosti o správném skladování potravin.

Nápadité titulky poutají pozornost

Obchodní řetězec ve své kampani sází na chytlavé titulky, jež mají vzbudit zájem a možná i lehce kontroverzi. Příkladem je následující titulek: „Skandál: Vyhodili ho jen proto, že byl natvrdlý.“ Takové nadpisy mají přilákat pozornost zákazníků, kteří se dozví cenné informace o tom, jak skladovat potraviny, aby vydržely, jak rozumět pojmům, jako je datum spotřeby nebo minimální trvanlivost, nebo jak zpracovat zbytky, jež by se jinak vyhodily. Také se kampaň zabývá rychle se kazícími nebo hojně vyhazovanými potravinami, jako jsou banány, rajčata nebo chléb.

„V novém ročníku kampaně Nekrm koš! jsme vsadili na odvážné titulky. Věříme, že tímto způsobem se nám podaří oslovit širokou veřejnost a znovu připomenout problematiku plýtvání potravinami. Podobně jako v předchozím ročníku kampaně se i letos chceme zaměřit na sdílení rad a tipů, jak správně skladovat potraviny pro zachování jejich čerstvosti nebo jak využít potraviny, jejichž vzhled se nám již nezdá úplně ideální,“ říká tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Brambory a mrkev různých tvarů LARISA DUKA / Shutterstock.com

Promyšlená propagace

Aby došlo k co nejširšímu pokrytí a oslovení cílové skupiny širokého spektra, Kaufland netroškaří a kromě tištěné a on-line propagace využívá i vlivu influencerů, zařazuje rádiové spoty i venkovní reklamu na veřejných hojně frekventovaných místech. „Chceme upozornit, že plýtvání potravinami je celospolečenský problém a je důležité mu předcházet jak na úrovni jednotlivců, tak v rámci procesů nastavených na jednotlivých prodejnách i v dodavatelském řetězci,“ dodává Renata Maierl.

Pokud by samotný Kaufland nešel příkladem, byla by velká pravděpodobnost, že kampaň nebude funkční. Proto se sám snaží plýtvání předcházet, například zlevňováním zboží, jemuž se blíží datum expirace nebo snižováním zásob těch produktů, které nejdou tolik na odbyt. Za zmínku stojí i kooperace s Českou federací potravinových bank.

Další užitečné projekty

Existují ale i další programy, které mají za cíl snížit množství vyhazovaných potravin a podpořit jejich využití a zpracování. Příkladem je Zachraň jídlo, jež zachraňuje před vyhozením ovoce a zeleninu netypických tvarů. Také pomáhá zemědělcům s těmi vypěstovanými plody, které nejsou udatelné obchodním řetězcům, jelikož nesplňují kritéria, jež se týkají například vzhledu, velikosti nebo způsobu uříznutí.

Takové kusy pak zůstávají na poli a zbytečně dochází k jejich zničení. Zachraň jídlo tyto kousky sbírá a odváží je potravinové bance, která je dopraví k potřebným, a tak budou smysluplně využity. Zachraň jídlo se také věnuje záchraně obědů, jež by byly vyhozeny, stejně tak jako projekt Nesnězeno. V této aplikaci si můžete vybrat a následně za zlomek původní ceny koupit jídlo, jež by jinak skončilo v koši.

Ovoce a zelenina v bedýnkách, některé kusy jsou nahnilé nebo poškozené Fevziie / Shutterstock.com

Na boji proti plýtvání potravin si zakládá i Albert, který také spolupracuje s potravinovou bankou, se záchrannou stanicí pro zvířata nebo se věnuje kompostování či energetickému využití přebytků. V roce 2023 se tak povedlo věnovat až 3 500 tun potravin, přičemž cílem je dostat se v letošním roce na 3 800 tun jídla.

Zdroj: Kaufland, Akademie věd ČR, Zachraň jídlo, Nesnězeno, Albert