Točení videí v českých obchodech není nelegální, ale každý řetězec má svá pravidla

Mladá žena v supermarketu drží v ruce mobil a lahev pití. ViDI Studio / Shutterstock.com

S rostoucím vlivem sociálních médií, zejména Instagramu, se natáčení videí a krátkých klipů zvaných „reels“ stává stále oblíbenějším způsobem prezentace. Jak je to ale s natáčením ve veřejném prostoru, například v českých obchodech? Jasné podmínky určuje nejen platná legislativa, ale také vlastní nařízení daného řetězce. Jaká jsou?

Přečtěte si také

Adventní kalendáře jsou málo: Letos jsou trendem povánoční kalendáře, které mají prodloužit Vánoce

Videa, silný nástroj digitálního marketingu

Sociální média mají v dnešním světě ohromnou moc, není tedy divu, že jsou běžně využívána jako nástroj digitálního marketingu. Pokud i vy patříte k online tvůrcům, kteří si bez natočení videa ani nenakoupí, musíte vědět, že pro pořizování videí ve veřejném prostoru platí určitá pravidla.

Obecně platí, že natáčení videí je ve veřejně přístupném prostoru, jehož součástí jsou i obchody, legální, avšak s určitými omezeními.

Co na to česká legislativa?

V České republice existuje hned několik legislativních rámců, které se k tématu vztahují. Jedním z nich je Občanský zákoník, který zahrnuje ustanovení o ochraně osobnosti, podle nějž potřebujete pro pořízení záznamu jakékoli osoby ve veřejném prostoru její výslovný souhlas.

S tím jde ruku v ruce i Zákon o ochraně osobních údajů, který reguluje, jak jsou shromažďovány, zpracovávány a dále uchovávány osobní údaje. Objeví-li se ve vašem videu identifikovatelné osoby, je třeba je informovat o tom, jak budou jejich údaje využity. Podobný zákaz, který chrání zákazníky, mívají často samotné obchody.

Ruce natáčí telefonem regály v obchodě Billy F Blume Jr / Shutterstock.com

Potřebujete souhlas obchodu

Legislativa tedy upravuje povinnost tvůrce vyžádat si povolení a souhlas zapojených stran. Než tedy vejdete do obchodu a vezmete do ruky mobil nebo kameru, měli byste vždy mít souhlas vedení obchodu. To platí dvojnásob v případech, kdy je vaše činnost placená.

I když jste ve veřejném prostoru, obchodník má právo regulovat, co se v prostorách jeho prodejny děje, a eventuálně zabránit jednání, které by vedlo k ohrožení jeho činnosti, například nepodložené video recenze produktů.

V Kauflandu se nesmí fotit

V provozním řádu prodejen Kaufland stojí, že „pořizování audio a video záznamů v našem obchodním domě je povoleno pouze s písemným souhlasem vedení pobočky, a to také kvůli ochraně majetku a identity třetích osob“.

Prodejna COOP naproti tomu žádná interní pravidla pro pořizování audiovizuálních záznamů nemá. Dle vyjádření Lukáše Němčíka, marketingového manažera společnosti, řeší firma každou takovou situaci individuálně. Poměrně benevolentní přístup má i řetězec Penny. „Nanejvýš zákazníka upozorníme a odkážeme na tiskové oddělení, kde může o fotografie požádat,“ uvedl mluvčí Penny Tomáš Kubík.

Piktogramy s informacemi o nařízeních a zákazech platících v obchodech Lidl Smartmania.cz

V Lidlu vás mohou vykázat z obchodu

Focení a natáčení je zakázáno také v obchodním řetězci Lidl. „Na zákaz pořizování fotografií a videozáznamů v našich prodejnách upozorňujeme zákazníky už u vstupu. Toto nařízení je platné z více důvodů – z důvodu eliminace možných bezpečnostních rizik, kvůli ochraně osobních údajů našich zákazníků a také kvůli konkurenci,“ uvedla pro Kupi.cz tisková mluvčí Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.

Pokud si v dlani vyfotíte konkrétní produkt, abyste si se svou drahou polovičkou potvrdili, že jde skutečně o její oblíbený jogurt, pravděpodobně vám žádný problém nehrozí. Oddělení security se totiž zaměřuje především na ty zákazníky, kteří více natáčí než nakupují. Jde především o okaté natáčení segmentů potravin, konkrétní rozložení zboží či rozmístění kamer. Takový zákazník může být dokonce vykázán z obchodu.

Provozovatel nemá právo brát vám fotoaparát

Stejná situace může nastat i v obchodech Tesco, Globus, Billa nebo třeba Albert. V těch se můžete setkat s vyslovenou nevolí vůči fotografování či natáčení videí. Jak by měl ale obchodník reagovat v takovém případě? Správně by vás měl jakožto zástupce obchodu informovat o platném zákazu a v případě neuposlechnutí zavolat policii. Někdy se též můžete setkat s cloněním vašeho fotoaparátu.

Obchodník však v žádném případě nemá právo odebírat vám z ruky telefon či jiné video zařízení, nemá ani nárok dožadovat se smazání konkrétních nahrávek či odevzdání paměťové karty. Mezi jeho práva rovněž nepatří identifikace vaší osoby. Legitimovat vás může pouze Policie ČR, kterou je dobré ve vyhrocených okamžicích zavolat.

Žena si zakrývá rukou obličej Terence Toh Chin Eng / Shutterstock.com

Pozor na práva třetích osob

V případě, že se s obchodníkem domluvíte a tvorbu videí vám povolí, stále platí také ochrana osob, které se ve videu objeví. Pokud tedy záměrně či omylem natočíte některého ze zákazníků, opět potřebujete jeho souhlas s natáčením, jinak záznam nemůžete legálně použít.

Při zveřejnění videa také myslete na autorská práva. Použití chráněného obsahu, jako je například hudba, bez povolení může vést k právním problémům. Mnohem lepší je používat efekty a hudbu, které jsou licencované přímo pro použití na sociálních médiích.

Zdroje: Kupi, Smartmania, Zákony pro lidi