Obchody se snaží rozhodovat o tom, u které pokladny zákazníci zaplatí. Někteří si to nechtějí nechat líbit

Muž platí u pokladny kartou. Nejron Photo / Shutterstock.com

Svobodné volby se občas nedočkáme ani v obchodě. Svoji zkušenost s tím mají i naši čtenáři, kteří byli svědky situace, kdy si nemohli vybrat, ke které pokladně půjdou a u které nakoupí. Někteří to respektují, jiní neakceptují. Jak se k tomu staví obchody?

Přečtěte si také

Poštěstil se vám plný košík čerstvých hub? Připravte si nepřekonatelnou houbovou smaženici

Samoobslužná, nebo klasická pokladna?

Kde jsou ty doby, kdy si zákazníci mohli vybrat, u které pokladny nakoupí a nikdo jim v jejich rozhodování nebránil? Od vás, našich čtenářů, jsme se dozvěděli, že máte zkušenost s tím, kdy zaměstnanci daného obchodu rozhodují za vás a vy přicházíte o svobodnou volbu, která se týká (ne)možnosti výběru pokladny.

V některých řetězcích stojí u pokladny zaměstnanci, kteří určují, který zákazník půjde ke které pokladně. Výběr závisí na aktuální frontě nebo počtu zboží v košíku.

Při nakupování a procházení regálů si možná všímáte speciálního hlášení zaměstnance, který vyzývá zákazníky k přistoupení k nově otevřené klasické pokladně nebo obecně k samoobslužným. Pravdou ale je, že někteří nakupující jsou natolik zabraní do nakupování, že hlášení nezaznamenají a automaticky se postaví do fronty. Z toho důvodu je přítomen personál, aby zákazníky rozdělil a urychlil jejich odbavování. Je to dobré pro ušetření času jak samotných nakupujících, tak ulehčení práce pokladních.

Zkušenosti zákazníků se liší

Některým zákazníkům se rozřazování nelíbí a berou to jako zamezení volby vybrat si. Na druhou stranu jsou tu i ti, kteří v tom vidí výhodu a jistou pomoc.

„Zažila jsem situaci, kdy jsem s partnerem nakupovala, měla jsem z půlky plný košík a zamířila ke klasické pokladně. Zaměstnankyně obchodu, která stála opodál, se zamračila a šla k nám. Řekla, ať jdeme na samoobslužné pokladny, že tady je plno. V tu chvíli, to ve mně začalo pěnit. Odvětila jsem, že bych si ráda vybrala pokladnu sama a že o tom nehodlám diskutovat. Ona na to, že nejsem osoba, která by v tomto obchodě měla rozhodovat. Naštěstí jsem ji začala ignorovat a prostě jsem udělala to, co jsem uznala za vhodné a postavila jsem se do fronty u klasické pokladny. Paní se otočila na podpatku, protože věděla, že s tím nic neudělá, zamumlala něco o nevychovanosti a odkráčela. Ani jsem se necítila nijak vítězoslavně, spíš mě naštvalo to, že už dnes nemám možnost volby ani v obchodě.“

Jde mi o to, že bych si ráda vybrala, kde nakoupím a která varianta mi vyhovuje. Rozumím tomu, že se snaží lidi nalákat k samoobsluze, ale když přece paní viděla, že mám celkem dost zboží, je logické, že nechci ztrácet čas u samoobsluhy. Navíc mi to chování přišlo drzé,“ říká Lenka.

Žena platí kartou u samoobslužné pokladny. adriaticfoto / Shutterstock.com

Někteří jsou pro, jiní stojí na neutrální půdě

„Nikdy jsem naštěstí nic takového nezažila, ale pokud by mě někdo nutil jít k pokladně, kam bych nechtěla, nelíbilo by se mi to. Chodím ke klasické pokladně i s malým nákupem a nevšimla jsem si, že by mě někdo hnal na samoobsluhu,“ dělí se o svou zkušenost Simona.

„Musím říct, že jsem si v obchodech všiml toho, jak prodavačky směrují a moc vás nenechají si vybrat. Ale rozumím tomu, chtějí, aby se netvořily fronty a aby to odsýpalo. Vždy poslechnu, protože vím, že je to jen pro mé dobro a nejen mé,“ přidává se Tomáš.

„Chápu, proč to dělají. Protože někteří nakupující se musí za každou cenu postavit do fronty, kde je nejvíc lidí s tím, že mají tři věci. Místo toho, aby šli k samoobsluze a podpořili plynulost systému, schválně to odmítají,“ vyjadřuje názor Barbora.

„Nezažil jsem to přímo já, ale byl jsem u toho, když paní prodavačka přemlouvala starou paní, ať jde k samoobsluze. Ta se jí snažila marně vysvětlit, že to s takovou pokladnou neumí a nevyhovuje jí to. Prodávající to bylo jedno a stejně ji tam vzala, i když jí tím možná způsobila stres,“ komentuje Pavel.

Co na to obchody?

Zajímalo nás, jaký mají k problematice přístup samotné obchody. Za řetězec Lidl se vyjádřila tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková: „V méně exponované hodiny testujeme ve vybraných prodejnách obsluhu samoobslužných i klasických pokladen jedním zaměstnancem. To znamená, že klasické pokladny jsou uzavřeny a daný zaměstnanec je k dispozici u samoobslužných pokladen. V rámci testu však hraje důležitou roli naše zásada vstřícnosti. V případě, že zákazník požádá o otevření klasické pokladny, měli by mu zaměstnanci prodejny vždy vyjít vstříc a pokladnu otevřít.“

Obchodní řetězec Kaufland je ke svým zákazníkům velmi benevolentní: „Každý zákazník si může vybrat dle svého uvážení, zda se nechá odbavit na klasické pokladně, či využije samoobslužné pokladny, případně i scannery, které představují nejrychlejší odbavení zákazníků,“ říká Renata Maierl. Podobný přístup má i Albert.

Zajímalo by nás, zda jste v obchodě také zažili nějakou nepříjemnou situaci, kdy jste byli nuceni k něčemu, co nechcete a navíc nevybíravým způsobem. Podělte se o své zážitky v komentářích.

Zdroje: respondenti redakce Kupi, Lidl, Kaufland