Chybička se občas vloudí, a to se může stát nejen obyčejným smrtelníkům, ale také malým i velkým e-shopům. Jejich noční můrou je, že u některého ze svého zboží chybně uvedou cenu. Na co v takovém případě máte právo vy jakožto zákazník?
Drahá sekačka za 8 000 korun se objevila za e-shopu za 800 Kč? Zvláštní cena, řeknete si. To bude určitě chyba. Jenže co se stane, když si ji objednáte? Doručí vám ji e-shop i za tak směšnou cenu, nebo objednávku zruší? Může záležet na tom, co má uvedeno v obchodních podmínkách, případně i na dalších faktorech.
Pokud je chyba na e-shopu zřejmá, takovým příkladem může být naše situace uvedená o pár řádků výš, pak by měl mít z právního hlediska obchodník možnost objednávku zrušit, nebo zákazníkovi nabídnout novou (správnou) cenu.
„V těchto případech záleží především na rozdílu mezi cenou, za níž měl prodejce v úmyslu zboží prodat, a cenou, která byla ovlivněna chybou (technickou či jinou). Značný rozdíl – chybějící nuly, chyba v desetinné čárce, zboží za korunu apod. – budou svědčit spíše o zjevné chybě, kterou je průměrný spotřebitel schopen rozpoznat," vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Je-li tedy na první pohled jasné, že cena nesedí, nedošlo podle zákona k řádnému uzavření smlouvy. „V takovém případě lze argumentovat tím, že k uzavření smlouvy nedošlo, neboť chyběl jeden ze základních kamenů právního jednání, tj. vůle prodejce uzavřít smlouvu za daných podmínek. Prodejce tedy v těchto zjevných případech nebude povinen dodat zboží za chybně uvedenou cenu,“ doplňuje Hekšová.
V některých situacích však může být právo na straně zákazníka. „V situaci, kdy chyba nebude zjevná na první pohled, by se spotřebitel mohl dodání zboží za nižší cenu domáhat. Tomu ostatně přispívá i současná snaha prodejců, kteří se předhánějí v bombastických výprodejích a marketingových sloganech slibujících slevy v desítkách procent. Je zřejmé, že schopnost spotřebitele rozpoznat chybně uvedenou cenu pod vlivem těchto akcí slábne,“ dodává Eduarda Hekšová.
Někteří prodejci mají nastaveny své obchodní podmínky tak, že smlouva mezi obchodníkem a zákazníkem začne platit až tehdy, když prodejce objednávku potvrdí. Potvrzení zákazníkovi nejčastěji dorazí do e-mailové schránky, může to být ale třeba i telefonicky.
Běžně je totiž objednávka považována za závaznou už tehdy, kdy ji zákazník vytvoří. Obchodník by ale tuto informaci neměl do obchodních podmínek vyloženě schovávat, ale informovat o tom zákazníka viditelně ještě předtím, než nakoupí.
Zdroj: dTest, Kupi