Benzín a nafta zdraží o 10 až 15 Kč za litr, tvrdí známý český ekonom

Tankování do auta Elen Nika / Shutterstock.com

Evropská unie se prostřednictvím politiky Green Dealu snaží snížit množství produkovaných skleníkových plynů a tím zmírnit dopady na planetu. Největší vliv to bude mít na řidiče spalovacích vozů. Ekonom Lukáš Kovanda upozorňuje na to, že aby EU naplnila svůj plán, musí benzín a nafta zdražit o 10 až 15 Kč za litr, o čemž politici záměrně mlčí.

Přečtěte si také

Nedejte nemocem šanci! 4 recepty, díky kterým budete i v chřipkové sezóně jako rybička

Důvodem extrémního zdražení jsou externality

Jízda autem na benzín, naftu, ale i plyn by se měla v následujících letech výrazně prodražit, protože do ceny pohonných hmot mají být nově připočteny všechny tzv. externality. O co se jedná?

Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank a popularizátora ekonomických témat, myslí EU externalitami samotnou podstatu Green Dealu, tedy emise oxidu uhličitého (CO2). „Proč vyvolává takový údiv, že pohonné hmoty mají zdražit o 10 až 15 Kč/l, aby byly plněny emisní cíle Green Dealu? Podle logiky Green Dealu v současnosti motoristé vypouštějí emise, které poškozují životní prostředí, aniž by plně nesli náklady s tímto poškozováním spojené. Takže motoristé – řečí ekonomů – vytvářejí negativní externality,“ napsal na sociální síti X.

Evropská unie toho plánuje dosáhnout zatížením pohonných hmot tzv. emisními povolenkami, jejichž cena (přepočtená na litr) se k současné ceně benzínu nebo nafty přičte.

Kouř vycházející z auta Petr Smagin / Shutterstock

Proč zdražení o hrozivých 10 až 15 Kč?

Kovanda se opírá o studii, financovanou německou vládou, kterou zveřejnil Postupimský institut pro výzkum otázek klimatu. Tým vědců došel k závěru, že příslušná povolenka musí stát od 175 do 300 eur za vypuštěnou tunu CO2.

„Pokud by cena dané povolenky činila 200 eur, a byla tedy spíše ve spodní části uvedeného rozmezí, znamená to růst ceny litru nafty o 53 eurocentů a litru benzínu o 47 eurocentů,“ vysvětluje Kovanda. Při převedení těchto částek na koruny a na litr paliva podle něj musí benzín a nafta zdražit právě o 10–15 Kč.

„To je normální vědecký závěr. A jasně by jej lidem měla sdělovat i česká vláda, když tedy nyní příslušnou legislativu schvaluje,“ vyzývá české politiky. Debata je žhavá i mezi nimi a řada českých politiků s evropským „diktátem“ nesouhlasí a veřejně jej kritizují. Otázkou zůstává, jestli kvůli jeho podstatě, nebo kvůli oblíbenosti u občanů, potažmo řidičů.

Čeští politici se snaží směrnici zabránit

První unijní směrnice o rozšíření emisních povolenek byla schválena v roce 2023 a obyvatelé všech členských států EU by ji měli pocítit už od roku 2027. Česká vládní koalice Petra Fialy (ODS) se ale snaží krotit vášně pobouřené veřejnosti.

Novela zákona o podmínkách obchodu s emisními povolenkami zatím návrhy, které by zdražily pohonné hmoty, neobsahuje. Zákon už v Poslanecké sněmovně prošel prvním čtením a je přikázaný výborům. Pro to já ruku nikdy nezvednu. Těm nejbohatším je to relativně jedno, ale tady by všechno zaplatila střední třída, která by zchudla. Zdražilo by se úplně všechno, protože všechno se vozí,“ podotkl pro Seznam Zprávy dlouholetý poslanec ODS a předseda sněmovního hospodářského výboru Ivan Adamec.

Nabíjení auta, v pozadí jezero a hory Summit Art Creations / Shutterstock

Příslušná směrnice EU začala vznikat už za vlády kabinetu Andreje Babiše. Přesto ji kritizuje také bývalý ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. „Nechápu, proč pro toto vláda zvedla ruku, bylo to v době jejich předsednictví a my jsme varovali před tím, že to je kolosální průšvih, který se dotkne všech, což všichni dneska vidíme,“ říká.

Podle premiéra Petra Fialy není, co se týče snah změnit směrnici, která by mohla ceny pohonných hmot v ČR navýšit až o 15 Kč, Česko „bezmocné“. Jako příklad boje s evropskými normami uvedl úspěšně pozměněnou normu Euro 7.

Green Deal je kontroverzní už od počátku

Jedná se o ambiciózní plán Evropské unie s oficiálním názvem Zelená dohoda pro Evropu, jehož cílem je dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality.

Tento plán zahrnuje široké spektrum opatření zaměřených na snížení emisí skleníkových plynů, podporu obnovitelných zdrojů energie, zlepšení energetické účinnosti a ochranu biodiverzity. Green Deal se ale rovněž zaměřuje na spravedlivou transformaci evropského hospodářství a společnosti, aby byly připraveny na výzvy spojené s klimatickou změnou.

Zdroje: Kupi, Lukáš Kovanda (sociální sítě X a LinkedIN), Seznam Zprávy, Energožrouti, Ariadne projekt