Léto je v plném proudu a s ním i návštěvy koupališť a aquaparků. Co ale dělat, když se po osvěžujícím skoku do vody vrátíte ke svým věcem a zjistíte, že vám někdo ukradl peněženku, mobil nebo třeba i celou tašku? Máte nárok na náhradu škody, nebo platí nápis „Za odložené věci neručíme“, který visí snad v každé šatně?
Odpověď vás možná překvapí. Tento nápis totiž nemá žádnou právní váhu a provozovatel koupaliště je ze zákona odpovědný za věci, které návštěvníci odloží na místě k tomu určeném. Pokud takové místo chybí nebo je přeplněné, zodpovídá provozovatel i za věci odložené na obvyklém místě.
Jsou však výjimky, kdy se provozovatel může své odpovědnosti zprostit. Například když návštěvník odloží neobvyklou věc, třeba notebook ve skříňce na koupališti, nebo když má věc pod přímým dohledem, a přesto dojde ke krádeži. Provozovatel také neručí za věci odložené mimo určené místo, pokud takové místo existuje a návštěvník ho nevyužil.
Mnozí provozovatelé se mylně domnívají, že svou odpovědnost mohou vyloučit pouhou cedulí nebo smluvním ujednáním. Takové dohody by však byly neplatné. Mohou ale zavést opatření proti krádežím, třeba zpoplatnit zámky na skříňky, pokud o tom návštěvníky jasně informují.
Pokud vám tedy na koupališti ukradli věci, máte nárok na náhradu škody. Je však třeba ho uplatnit do 15 dnů od zjištění škody, jinak nárok zaniká. Provozovatel pak může vymáhat škodu po zloději, a pokud je hodnota odcizených věcí vysoká, může jít dokonce o trestný čin krádeže.
Nenechte si léto pokazit zloději a nebojte se požadovat to, na co máte právo. I když cedule tvrdí opak, zákon je na vaší straně.
Zdroj: dTest, Kupi