Zákazníci ochutnávají ovoce a zeleninu v obchodech. Chtějí vědět, co kupují, ale smí se to?

Jahody v obchodě bere ženská ruka O_Lypa / Shutterstock.com

S přibývajícími případy plesnivých i nekvalitních plodů roste obliba zákazníků přímo v obchodě ochutnávat, co kupují. Nejčastěji jde o ovoce, například o hroznové víno či jahody. Smí se to ale? Získali jsme pohled zákazníků i samotných řetězců a je evidentní, že často k problematice přistupují různě.

Přečtěte si také

Padělky značkových produktů: Atraktivní alternativa, nebo past na spotřebitele?

Ochutnávání na denním pořádku

Zákazníci obchodu si nenechají nic líbit a rozhodně nic nechávají náhodě. Před zakoupením ovoce či zeleniny klidně ochutnají, aby věděli, jaká je chuť, struktura, ale i stáří. Personál tak často přihlíží tomu, jak si nakupující pochutnávají a zadarmo jedí to, co ještě nekoupili. Dle slov zákazníků ale mnohdy o tom, zda dojde ke koupi, rozhoduje právě ochutnání. Otázkou je, jestli se to smí a zda je to tak správně.

„Od té doby, co jsem to viděla u jiných zákazníků, se tak trochu opičím a už se nestydím si zkrátka v obchodě dát do pusy kuličku hroznového vína a ochutnat, jaké je. Je totiž drahé a už několikrát se mi stalo, že jsem koupila to, co nebylo vůbec dobré. Mělo pecky, i když bylo psáno jako bezsemenné, a chuťově to nebyla žádná pecka. Navíc bylo měkké a já mám ráda to tvrdé a křupavé. Ochutnávat asi není správné, protože když to udělá každý, obchody přijdou o část zboží, ale na druhou stranu, kdyby dodávaly to, co mají ve vysoké odpovídající kvalitě, nedělali bychom to. Já si peněz vážím a chci za ně dostat to, co očekávám,“ komentuje pro Kupi zákaznice Marta.

Zákaznice Magdaléna pro Kupi popisuje svůj postoj: „Mé děti při nákupu často dostanou do ruky rohlík, ale vždy to dopředu nahlásím zaměstnancům obchodu. Naopak ovoce nebo zeleninu dětem rozhodně před zaplacením nedávám. Je to nehygienické a navíc se zboží váží až u pokladny.“ 

Kristýna je pak zásadně proti ochutnávání v obchodech: „Chápu, že člověk chce mít jako zákazník jistotu, co kupuje, ale obecně ochutnávání jakýchkoliv potravin před zakoupením neschvaluji. Jednak z hlediska hygieny – už tak vidím jako problém zbytečné přehrabování se v nebalených potravinách – a jednak proto, že kdyby to dělali všichni zákazníci, obchody na tom výrazně prodělají.“

Povinnosti řetězců

Obchody se musí řídit nařízením EU, v rámci kterého jsou povinni spotřebitele informovat o jakosti, zemi původu i podmínkách balení. Nařízení se ale vztahuje pouze na vybrané druhy ovoce a zeleniny (konkrétně 10 druhů). Jsou jím však vázány nejen obchody, ale i prodávající na tržištích nebo stáncích, včetně těch u silnice.

Žena drží avokádo v obchodě KOTOIMAGES / Shutterstock.com

Smí se v obchodě ochutnávat?

Z morálního hlediska byste jako zákazníci neměli sníst nic předtím, než to koupíte. Takhle ochutnáte a ve finále si potraviny nemusíte koupit, což znamená ztrátu pro obchod. Z logického hlediska je jasné, že chcete vyzkoušet, co si následně koupíte. Na trzích často sami prodejci ke konzumaci vyzývají, stejně tak v minulosti bývaly ochutnávky přímo v obchodech.

Jak se vyhnout ochutnávání

Ochutnávka v obchodě však není výhra a tím, že plody nejsou omyté, si můžete přivodit problémy. Nejlepší je kupovat takové ovoce a zeleninu, u kterého můžete odhadnout kvalitu, typicky se jedná o lokální plody, které nemusely urazit stovky, nebo dokonce tisíce kilometrů, než se dostaly k nám do Česka. Čím delší cesta, tím plody více trpí.

Pokud na ochutnávce trváte, bylo by vhodné se zeptat personálu, zda smíte. V některých případech vás možná překvapí, že vám bez problému vyhoví. V opačném případě by se mohlo jednat o jistý druh přestupku, protože jíte něco, co ještě není vaše.

Co na to samotné řetězce?

Zajímalo nás, jak na tento „trend“ ochutnávání nahlíží samy obchody. Vyjádření některých jejich zástupců přinášíme zde:

„Z hlediska čistě právního je všechno zboží ve vlastnictví naší společnosti, až do okamžiku, kdy je u pokladny zaplaceno. Před zaplacením by tak ovoce, zelenina ani jiné zboží nemělo být konzumováno. V tomto ohledu ovšem spoléháme na poctivost zákazníků a nastalé situace řeší se zákazníkem konkrétní zaměstnanec. K tomu účelu nám slouží koncept vstřícnosti, na kterém dlouhodobě pracujeme. Naši kolegové v prodejnách absolvují školení ohledně toho jak a jakou formou komunikovat i jak postupovat při krizových situacích,“ říká pro Kupi za obchod Lidl Eliška Froschová Stehlíková.

Žena čichá k jablku v obchodě DC Studio / Shutterstock.com

K tématu se pro Kupi vyjádřil i tiskový mluvčí Penny marketu: S konzumací ovoce a zeleniny na prodejně se běžně nesetkáváme. Zcela výjimečně zaznamenáme případy ochutnání kuličky hroznového vína. Tyto situace většinou stačí se zákazníky vyřešit domluvou.“

„V Albertu dbáme na to, abychom našim zákazníkům nabízeli jen to nejčerstvější a nejkvalitnější, a proto spolupracujeme s farmáři a družstvy, která nám dodávají ovoce a zeleninu. Ovoce i zelenina před rozvozem na prodejny prochází testováním včetně senzoriky, takže vzorky prodávaného zboží sami ochutnáme. Zákazníci se tak na nás mohou spolehnout a sami v prodejnách již nemusí ochutnávat, protože mohou mít jistotu, že všechny produkty splňují nejvyšší standardy kvality. A ještě trochu vážněji – nejčastěji se ochutnávání dopouští malé děti, kterým dají maminky rohlík. A naši kolegové na prodejnách pro to samozřejmě mají pochopení,“ zakončuje pro Kupi Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Zdroj: SZPI, Akademie kvality, Místo prodeje, PENNY, Lidl, Albert