OKAY klamalo zákazníky: Falešné oznámení o ukončení provozu jako marketingový trik

Polepená prodejna OKAY Kupi

Nedávno jsme vás informovali o tom, že řetězec elektroprodejen OKAY čelí vážným problémům a plánuje zavřít své prodejny. Nyní se však ukazuje, že šlo jen o marketingový trik zaměřený na přilákání zákazníků. Prodejny byly uzavřeny jen na krátkou dobu a nyní fungují normálně. Tato praktika však vyvolala značné pobouření mezi zákazníky, kteří se cítí podvedeni.

Přečtěte si také

Nadýchaná podzimní klasika, kterou si musíte upéct! Skořicové šneky podle původního receptu

Falešné oznámení o ukončení

Dne 24. června OKAY na svých webových stránkách oznámilo, že 4. července uzavře všechny své prodejny. Zástupce OKAY, Jan Vyletěl, ředitel pro e-commerce a marketing, poslal do naší redakce e-mail, ve kterém uvedl, že 4. 7. 2024 ve 20 hodin dojde k zavření všech prodejen v ČR i SK a zároveň, že od 24. června probíhá související marketingová akce „ZAVÍRÁME – VŠE MUSÍ PRYČ“. Společnost tvrdila, že nabízí likvidační ceny na celý sortiment, aby přilákala zákazníky k rychlému nákupu. Již tehdy se objevily spekulace, že by mohlo jít pouze o marketingovou kampaň zaměřenou na zvýšení prodejů před údajně plánovaným uzavřením, což se ukázalo jako pravdivé. 

Grafika k akci OKAY OKAY

Prodejny stále otevřené

Ačkoli společnost tvrdila, že 4. července dojde k uzavření prodejen, realita je jiná. Zdá se, že firma pojala svou komunikaci se zákazníky poněkud nešťastně. Místo jasného sdělení o plánovaných změnách provozu během dvou státních svátků zvolila zavádějící formulaci o uzavření prodejen. Prodejny OKAY jsou nadále otevřené a fungují v běžném režimu. Podle vyjádření zaměstnanců byly prodejny skutečně ve čtvrtek večer uzavřeny a během státních svátků zůstaly zavřené. Následující den však opět otevřely své dveře zákazníkům a zaměstnanci se hrdě fotí s plakáty oslavující 30 let společnosti. 

Rozhořčení zákazníků

Mnozí zákazníci vyjádřili své rozhořčení na sociálních sítích, obviňujíce OKAY z neetického chování a manipulace. Cítí se být podvedeni, protože očekávali skutečné uzavření prodejen a výhodné nákupy za likvidační ceny. Podobné praktiky OKAY využilo již v minulosti, kdy oznámilo uzavření některých poboček k určitému datu, které však následně opět otevřely, jak si všiml slovenský web Aktuality.sk.

Neférové praktiky

Marketingové kampaně jsou běžnou součástí obchodní strategie, avšak takovéto klamání zákazníků může vést k vážným následkům. Zákazníci mohou ztratit důvěru ve společnost a její reputace může být výrazně poškozena. OKAY ve svých podmínkách uvedlo, že akce „ZAVÍRÁME – VŠE MUSÍ PRYČ“ platí do 4. července. Skutečnost, že prodejny zůstaly otevřené, vzbuzuje otázky ohledně transparentnosti a férovosti jejich obchodních praktik.

OKAY se topí v problémech

OKAY skutečně plánuje uzavřít některé své pobočky v Česku a na Slovensku kvůli špatným finančním výsledkům, jak prozradil jejich zástupce pro Kupi.cz. „V současné době probíhají jednání s několika zájemci o kapitálový vstup do společnosti. Paralelně s těmito jednáními jsme přistoupili ke krokům, které mají zefektivnit vnitřní fungování a snížit provozní náklady. Jedním z těchto kroků je optimalizace sítě prodejen, což povede k uvolnění pracovního kapitálu potřebného k rozšíření nabízeného sortimentu. Očekáváme, že se hospodaření v roce 2024 vrátí do černých čísel,“ uvedl Jan Vyletěl, ředitel OKAY pro e-commerce a marketing, k propouštění zaměstnanců a zavírání prodejen. Aktuálně OKAY provozuje 33 poboček na Slovensku a 83 v Česku.

Naše redakce oslovila i zástupce OKAY, aby se k akci vyjádřil, ale do uzávěrky článku jsme neobdrželi odpověď.

Zdroje: Kupi, Aktuality SK, OKAY