Ikonická Hello Kitty slaví 50. let. Věděli jste, že japonská postavička s fousky prý vůbec není kočka?

Postavička Hello Kitty na šedé povrchu Pratiwi Ambarwati / Shutterstock.com

Hello Kitty, ikonická postavička s oušky a fousky, slaví padesáté narozeniny, ale možná vás překvapí, že prý vůbec není kočka. Tato roztomilá postavička, kterou milují děti i dospělí po celém světě, vznikla před padesáti lety a od té doby si získala srdce mnoha fanoušků. Ale co vlastně Hello Kitty představuje a proč je tak slavná?

Přečtěte si také

Jak nahradit vajíčka v kuchyni? 6 nejlepších alternativ

Úspěch, který nikdo nečekal

„Kočičku“ s fousky, růžovou mašlí, ocáskem a oušky vymyslela japonská umělkyně Jukko Šimizu v roce 1974 speciálně pro společnost Sanrio. V době stoupající popularity stylu kawaii měla být pouhým zpestřením portfolia značky a málokdo tušil, že již o pár později si zcela podmaní nejen Japonsko, ale i Spojené státy a postupně celý svět. Dnes je hned po Pokémonech druhou nejvýdělečnější mediální frančízou vůbec. A to je co říct, pokud vezmeme v potaz, že není součástí žádné slavné filmové ani herní série.

Instantní polévky s Hello Kitty na obalu ZikG / Shutterstock.com

„Hello Kitty není kočka“

K poměrně šokujícímu odhalení došlo zhruba před deseti lety, když Christine R. Yano, antropoložka studující fenomén Hello Kitty, připravovala rozsáhlou výstavu věnovanou této postavičce a ve všech materiálech o ní mluvila jako o kočce. Právě tehdy ji společnost Sanrio upozornila, že se o kočku nejedná.

Hello Kitty není kočka. Je to kreslená postavička. Je to malá dívka. Je to přítelkyně. Ale není to kočka. Nikdy není zachycena na všech čtyřech. Chodí a sedí vzpřímeně jako jiný dvounohý tvor. Dokonce má svého vlastního mazlíčka, opravdovou kočku Charmmy Kitty,uvedla již před lety Yano pro LA Times.

Hello Kitty má být jednoduše roztomilá a snadno zamilovatelná. Také z toho důvodu nemá podle společnosti Sanrio ústa. Symbolizuje, že „k rozdávání radosti není potřeba řeč, ale stačí mluvit srdcem.

Kdo je Hello Kitty?

Její předlohou byla pravděpodobně britská holčička. Hello Kitty bydlí na předměstí fiktivního Londýna, je znamením štír, miluje jablečné koláče, má dvojče se žlutou mašlí Mimmy, jejími rodiči jsou George a Mary Whiteovi a má celou rodinu a přítele.

Pozadí postavičky přitom není náhodné a značně přispělo k její slávě. V 70. letech byla totiž mezi Japonkami kultura Velké Británie velmi populární a dětství v Anglii si po vzoru různých románů velmi idealizovaly.

Obrázek rodiny Hello Kitty Anna Nadeina / Shutterstock.com

Spojení našla i v českém Igráčkovi

Prvním výrobkem, na kterém se Hello Kitty objevila, byla dámská peněženka. Velmi rychle následovaly boty a oblečení, školní pomůcky, kosmetika, šperky, elektronika, herní vybavení, hardware, nábytek, kytary, a dokonce i dopravní prostředky jako vlaky či letadla.

Jednoduše řečeno, v průběhu let společnost Sanrio propašovala licenční smlouvy do všech segmentů trhu. Potravinového nevyjímaje. Jogurty, nápoje nebo cukrovinky Hello Kitty se čas od času objeví i v našich akčních letácích, v zahraničí je nabídka „růžových“ nápojů a potravin opravdu rozmanitá.

V roce 2012 dokonce získala pro Česko a Slovensko licenci firma Efko-karton, která vyrábí ikonické Igráčky. Aby tyto figurky přiblížila i dívkám a současně reagovala na světové trendy, vzniklo několik limitovaných růžových sad Igráčků Hello Kitty. Jako vždy tematicky věnovaných různým povoláním. K dostání byla například servírka s kavárnou, panenka s pokojíčkem, řidička s autem nebo prodavačka s obchodem. Vše s motivem japonské kočičí celebrity.

Zdroj: LA Times, Kupi