Až 30 % Čechů chce nové kolo, nejlíp do 40 tisíc. Proč teď prodejci hýří slevami?

Rodina na kolech na výletě wavebreakmedia / Shutterstock.com

Podle průzkumu z jara 2024 plánuje nákup nového kola až 30 % Čechů. Kolo chtějí buď přímo pro sebe, nebo pro své děti. Nejvíce se do nákupu hrnou zákazníci z Olomoucka. Trendem jsou stále horská kola a elektrokola, která se prodejci snaží kvůli situaci prodávat s výraznými slevami. Zájem je jak o levná kola, tak o ta dražší do 40 tisíc korun.

Přečtěte si také

Zbyla vám rýže? Rýžová kaše není vaší jedinou možností, známe lepší recepty

Třetina Čechů koupí kolo, horské kolo vládne

Jak vyplývá z průzkumu Mojekolo, jednoho z největších prodejců kol a cyklistické výbavy v České republice, až 30 % českých zákazníků si na jaře 2024 plánuje pořídit nové kolo. A jak by mělo vypadat? Napříč všemi věkovými kategoriemi vládnou jako každý rok horská kola. Téměř 90 % respondentů plánuje za kolo utratit až 40 000 korun.

„Výsledky víceméně kopírují čísla našich prodejů, samozřejmě jsou ale zákazníci, kteří do nového jízdního kola a cyklo vybavení investují i částku podstatně vyšší,“ uvádí v tiskové zprávě Jan Schindler z cyklistických prodejen a e-shopu Mojekolo. Zákazníci letos údajně vyhledávají i velmi levná kola. „Začaly se překvapivě opět prodávat i úplně základní horská kola s cenou okolo 15 tisíc korun, což by mohlo značit, že se opět zvyšuje zájem o cyklistiku i u vyloženě výletních cyklistů,“ řekl pro Kupi Marcel Železný z prodejen a e-shopu Moolbike.

Žena a muž na horských kolech na lesní cestě gorillaimages / Shutterstock.com

Nejčastěji chtějí zákazníci pořizovat kolo pro sebe, pro manželku nebo pro děti. Co se týče nejsilnější skupiny potenciálních zákazníků, po novém kole touží zejména muži ve věku 45–53 let. Své děti pak plánuje obdarovat dvoukolovým dopravním prostředkem až 30 % rodičů ve věku 27–44 let. Nejčastěji – jednou za 2 roky – mění kolo podle statistik mladí jezdci do 26 let. Podle dat průzkumu Mojekolo se cyklistice v Čechách věnují především muži, právě oni si také nové kolo plánují koupit dvakrát častěji než ženy.

Roste zájem o elektrokola a dětská kola

Trendující kategorií jsou stále elektrokola. „Nejčastěji se prodávají elektrokola okolo 50 až 60 tisíc korun, což je solidní průměr pro širokou veřejnost, a pak násobně dražší high-endová elektrokola,“ říká Železný z Moolbike. Tento typ kol, která „pomáhají šlapat“, si nacházejí zákazníky mezi seniory, ženami, ale i u tradičních cyklistů, kteří je dříve odmítali.

Horská kola a elektrokola jsou v České republice vzhledem ke zdejšímu terénu absolutní stálicí. Z pohledu kategorie jízdního kola dávají ženy přednost kolům horským a elektrokolům, nové silniční kolo si letos plánuje koupit jen minimum českých žen. Silniční kola v tuzemsku nejsou zdaleka tak oblíbená, ale prodávají se také. Když už, tak silniční kolo si podle statistik plánují koupit cyklisté ve věku 45–53 let.

Dalším trendujícím segmentem v jarních měsících jsou dětská kola. „Aktivní rodiče chtějí svým dětem dopřát cyklistický komfort, díky kterému je budou společně ujeté kilometry bavit a jízdu si všichni užijí. Za posledních pět let rodiče investují do dětských kol až o 50 % více než dříve,“ uvádí Schindler z Mojekolo. „Nejvíc se aktuálně prodávají lehká dětská kola. Nejznámější jsou asi značky Woom nebo Rascal, které se na lehká dětská kola specializují,“ potvrzuje Železný z Moolbike.

Dalším trendem v prodejích jsou gravel kola, ideální na šotolinové cesty nebo na cestování s kolem – tzv. bikepacking.

Cyklista v Alpách Andrey_Popov / Shutterstock.com

Nejvíce chtějí nakupovat lidé z Olomoucka

Zájem o cyklistiku je v Čechách a na Moravě největší tradičně právě na jaře a v létě. Podle průzkumu Mojekolo se do nákupu nového kola hrnou nejvíce zákazníci z Olomouckého kraje. Na druhém místě se pak umístil kraj Karlovarský, následovaný Prahou a Zlínským krajem.

A kdo toho plánuje nejvíc najezdit? Prvenství drží Pardubický kraj, kde 500–1000 km za sezónu chce ujet cca 20 % cyklistů. V žebříčku dalších vášnivých cyklistů figurují lidé z Prahy, Liberecka, Jihočeského a Moravskoslezského kraje. Výlety na novém elektrokole chystá až 70 % obyvatel Libereckého kraje ve věku nad 45 let. Naopak v kraji Královehradeckém a Pardubickém ve stejné věkové kategorii dávají přednost kolům horským a pak silničním.

Slevové jaro – proč se prodejci tak snaží?

Prodejci jdou zájmu spotřebitelů o nová kola výrazně naproti svými slevami. Částečně z marketingových důvodů, částečně kvůli tomu, že jsou k tomu tlačeni ekonomickou situací. Podle vyjádření Martina Kudrny ze společnosti Bikero, které poskytl portálu Novinky, se cyklistický trh stejně jako v roce 2022 i v roce 2023 propadl asi o 30 procent. Prodejcům se tak na skladě nahromadila kola, která potřebují odprodat kvůli cash-flow.

Ohlídejte si stav akumulátoru!

Potenciálním problémem jsou takto uskladněná elektrokola, jejichž akumulátorům nesvědčí dlouhé stání bez dobíjení. Zákazníci by si měli stáří a stav akumulátoru u elektrokola ohlídat. Stejně tak by měli být obezřetní vůči vysokým klamavým slevám, ovšem letos na jaře můžou být díky uvedeným důvodům zcela pravdivé.

Zdroj: Kupi, TZ Mojekolo, Novinky