Průzkum ukázal, že každý pátý zákazník omylem kradl na samoobslužné pokladně

Placení kartou na samoobslužné pokladně WHYFRAME / Shutterstock.com

Samoobslužné pokladny se staly běžnou součástí mnoha obchodů. Přinášejí zákazníkům pohodlí a rychlejší odbavení, ale zároveň s sebou nesou i riziko častějších krádeží. Statistiky ukazují, že u samoobslužných pokladen dochází ke krádežím mnohem častěji než u klasických pokladen s obsluhou. Ne všechny tyto krádeže jsou ale záměrné.

Přečtěte si také

Jak na to, aby parfém vydržel vonět celý den? Naučte se ho správně používat

Jak dopadl průzkum?

Průzkum LendingTree ukázal, že každý pátý zákazník si omylem odnesl z obchodu nezaplacenou věc kvůli samoobsluze. Podle zmíněného průzkumu mezi 2 000 americkými spotřebiteli 15 % uživatelů samoobslužných pokladen záměrně ukradlo položku – a 44 % zlodějů samoobslužných pokladen to plánuje udělat znovu.

Zloději u samoobslužných pokladen často čelí výčitkám svědomí, jak ukazuje průzkum. Celých 60 % těch, kteří se přiznali ke krádeži, uvedlo, že pociťují vinu. Třetina zlodějů byla při činu přistižena. Muži jsou v tomto ohledu méně obezřetní – dopadení čelilo 37 % z nich, zatímco u žen to bylo 28 %.

Ne všechny krádeže jsou záměrné

Krádeže na samoobslužných pokladnách se nejčastěji vyskytují v obchodech, kde není systém zcela bezchybný a optimalizovaný. Typickým příkladem jsou pokladny, které nejsou vybaveny váhou v oblasti, kam zákazníci odkládají své nákupy. S tímto nedostatkem se můžeme setkat především v hobby marketech, prodejnách s levným zbožím typu Pepco a podobných obchodech.

Absence váhy v košíkové zóně vytváří příležitost pro nepoctivé zákazníky, kteří mohou snadno „zapomenout“ naskenovat některé položky a odnést si je bez zaplacení. Obchodníci si jsou toho vědomi a z tohoto důvodu se v praxi často setkáváme s případy, kdy je u samoobslužných pokladen přítomen pracovník obchodu. Jeho úkolem je dohlížet na zákazníky, kteří si sami markují svůj nákup, a v případě potřeby jim poskytnout asistenci či zabránit případným pokusům o podvod. Přítomnost tohoto pracovníka, který zpovzdálí monitoruje dění u pokladen, se tak stala běžnou praxí v mnoha obchodech se samoobslužnými pokladnami.

Dívka obsluhuje samoobslužnou pokladnu DGLimages / Shutterstock.com

Jaké mohou být důvody neúmyslných krádeží?

  • Zákazník se splete při výběru druhu ovoce či zeleniny a zvolí levnější variantu. Třeba místo dražších bio jablek naskenuje obyčejná jablka.
  • U nebalených potravin, jako je pečivo, může dojít k záměně druhu a naskenování levnějšího pečiva místo dražšího.
  • Zákazník zapomene naskenovat položku, která zůstane na dně košíku nebo tašky, případně jej drží v ruce dítě.
  • Problémy s váhou – pokud váha nezaregistruje položku nebo ji zákazník špatně položí, nenamarkuje se.
  • Chyba systému, kdy se položka nenaskenuje (většinou z důvodu poškození kódu) ačkoliv zákazník čárový kód přejel.

Zdroje: Kupi, Lendingtree