Češi si oblíbili XXL balení svých oblíbených výrobků. Šetří tak svou peněženku i čas

Žena vybírá prací prostředek v obchodě Vladeep / Shutterstock.com

Čeští spotřebitelé se v poslední době naučili lépe počítat a zjistili, že větší balení produktů je často výhodnější. Mnohdy proto sahají po XXL baleních. Výrobci na tuto poptávku reagují a přizpůsobují velikost svých výrobků. Jaké jsou další výhody větších balení a na co si naopak v případě větších balení dávat pozor?

Přečtěte si také

Elektrikář a dodavatel elektřiny radí, jak ušetřit tisíce korun. Nejdřív řešte tohle, až pak úsporné spotřebiče

Zákazníci preferují větší balení

Čeští zákazníci stále více upřednostňují větší balení produktů. Důvodem je především cena, protože větší balení často vychází cenově výhodněji než několik menších. Zákazníci se naučili lépe počítat a hledají způsoby, jak ušetřit.

„Za poslední rok jsme zaznamenali zvýšený zájem o takzvané produkty XXL. Jde o velká balení, která vycházejí v přepočtu na objem nebo dávku výhodněji než balení menší. Prvotní investice je sice vyšší, ale produkt vyjde co do přepočtu výhodněji. Tento trend nepozorujeme jen u čističů, ale také u pracích prostředků, tekutých mýdel nebo sprchových gelů,“ popisuje pro web Zboží a Prodej Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt.

Žena si bere prací prostředek z regálu BearFotos / Shutterstock.com

Rostoucí ceny zboží významně ovlivnily nákupní chování českých spotřebitelů. V důsledku inflace se Češi naučili lépe počítat a přepočítávat ceny, aby našli nejvýhodnější nabídky. Zdeněk Řiháček, ředitel společnosti Procter & Gamble pro několik evropských zemí, v pořadu Agenda SZ Byznys upozorňuje na různé strategie šetření, které zákazníci využívají. Jednou z nejčastějších je právě nákup větších balení produktů, což umožňuje ušetřit v přepočtu na jednotku.

Zatímco dříve byla velká balení typická především pro prací prášky, nyní se tento trend rozšiřuje i do dalších kategorií. „V obchodech si určitě všimnete nových litrových šamponů nebo sprchových gelů s pumpičkou, které dříve nebyly běžně k dostání,“ vysvětluje Řiháček. I když je celková cena těchto větších balení vyšší, cena za mililitr nebo jedno použití je naopak nižší než u standardních velikostí.

Cena za jednotku rozhoduje

Na cenovkách je vždy uvedena i cena za jednotku, což zákazníkům usnadňuje porovnání a rozhodování, ale tyto údaje jsou mnohdy napsány velmi drobným písmem. V současnosti existují mobilní aplikace, jako je například Kupi, které zákazníkům usnadňují rozhodování při nákupu. Tyto aplikace totiž u každého produktu přehledně zobrazují cenu přepočtenou na jednotku množství (např. kilogram či litr).

To je velká výhoda zejména pro zákazníky, pro které je obtížné přečíst často nečitelné informace na cenovkách přímo v obchodech, ať už z důvodu zhoršeného zraku či nevhodného umístění cenovek. Díky těmto aplikacím si tak mohou snadno a rychle porovnat ceny různých balení a značek a vybrat tu nejvýhodnější variantu, aniž by museli namáhat oči luštěním údajů na regálech.

Lidé chtějí větší balení za lepší cenu. Výrobci i obchodníci na to reagují

Zatímco dříve byla velká balení typická především pro kategorii pracích prášků, nyní se s nimi stále častěji setkáváme i u dalšího zboží. Zákazníci v obchodech dnes běžně sahají po litrových baleních šamponů či sprchových gelů, které jim nabízejí větší objem za atraktivnější cenu. Výjimkou nejsou ani větší balení toaletního papíru, která se stávají stále populárnějšími.

Trend zvětšování balení se nevyhýbá ani potravinám. V akčních letácích obchodních řetězců se čím dál častěji setkáváme s XXL baleními masa, cukrovinek, sýrů a mnoha dalších potravinářských produktů. Je zřejmé, že výrobci se snaží vyjít vstříc požadavkům zákazníků na výhodné velkoobjemové nákupy a zároveň tím podpořit své prodejní výsledky.

Výhody a nevýhody větších balení

Větší balení produktů přináší zákazníkům několik výhod. Kromě již zmíněné nižší ceny za jednotku je to také méně častá potřeba nákupu a s tím spojená úspora času. Na druhou stranu je třeba zvážit, zda větší balení neznamená riziko plýtvání, pokud se produkt nestihne spotřebovat před koncem trvanlivosti.

Pro výrobce představují větší balení příležitost, jak zvýšit prodeje a zisk. Zároveň však musí investovat do úpravy výrobních linek a obalů. Větší balení také klade vyšší nároky na skladování a logistiku.

Zdroje: Kupi, Seznam Agenda, Zboží a prodej