Opakovaně použitelné přepravní obaly mohou pomoci ke zlepšení životního prostředí, tvrdí odborníci

Výroba přepravních obalů Wikkiq / Shutterstock

Nové doporučení ochránců přírody zní jasně. Pokud by obchodní řetězce zavedly nové a opakované řešení dodavatelských obalů, zajistí tím lepší životní prostřední a sníží odpad, který tyto obaly představují. Největší poptávka je po kartonech, které však životní prostředí zatěžují nejvíce. Najde se uspokojivé řešení?

Přečtěte si také

Nejhorší zlozvyky zákazníků: Jí nezaplacené zboží a stříkají si deodoranty. Supermarkety to radši přehlíží

Opakovaně použitelný obal má být řešením

Výrobcům a prodejcům oděvů se v posledních týdnech neustále nabízí nová příležitost, a to snížit emise uhlíku v jejich dodavatelských řetězcích zavedením opakovaně použitelných přepravních obalů. Aby se tato metoda stala běžnou praxí, je nutné překonat řadu nástrah a zásadních otázek. Odborníci zde také mají několik připomínek, které se týkají efektivity a celkového množství snížení odpadů. Firmy především zajímá, zda jsou přepravní obaly výhodné a o kolik se zavedením této novinky zvýší jejich náklady.

Nejčastěji se využívá karton a plast

Globální poptávka po kartonových obalech neustále stoupá a celosvětová spotřeba dosahuje přibližně 200 milionů tun ročně. Tento růst má významný dopad na životní prostředí, vede k vysokým emisím a negativně ovlivňuje světový ekosystém. Opětovné používání obalových materiálů by mělo pomoci obchodním řetězcům snížit uhlíkovou stopu.

„Aby bylo možné řešit dopad obalů na životní prostředí, musí maloobchodníci s módou přehodnotit své obalové postupy. To zahrnuje přijetí zásad rámce 3R: snižovat, znovu používat a recyklovat,“ uvádí zpráva Supply Value.

Prodejci se snaží uhlíkovou stopu aktivně minimalizovat

Někteří dodavatelé se však pro takové řešení rozhodli již před nějakou dobou a snaží se sami a efektivně snížit uhlíkovou stopu. Například společnost Zoohit, která poskytuje sortiment a krmiva pro domácí mazlíčky, zavedla svou vlastní strategii, jak chránit a zlepšit životní prostředí.

„Zoohit se již několik let snaží myslet na ekologii. Při nákupu by zákazníci měli vybírat produkty označené jako ECO a při placení zvolit možnost, aby Zoohit kompenzoval uhlíkovou stopu zakázky. Tím se sice prodlouží doba doručení, ale sníží se poškození životního prostředí,“ prozradila redakci Kupi paní Simona ze zákaznické linky.

Karton určený k recyklaci Madrolly / Shutterstock

Ekologie je priorita velkých firem

Mezi další společnosti, které se snaží snížit uhlíkovou stopu a ochránit životní prostředí, patří i e-shop Notino. Ten dává svým zákazníkům na výběr, zda zboží chtějí zabalit do klasického obalu nebo jeho ekologické verze. Za tu si poté připlatí o 25 korun navíc.

Naopak Lidl jde ještě dále a začal jako první obchodní řetězec nabízet dopravu pomocí bioLNG kamionu. Kamiony tak tankují speciálně obnovitelný zkapalněný biometan, který nejenže šetří životní prostředí, ale snižuje i vyprodukované emise. LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku.

Zdroje: Kupi, Supply Value, gasnet