Ceny výrobků jdou pomalu nahoru, ale velikost balení zůstává stále stejná. V posledních letech někteří výrobci přešli k nekalé taktice, kdy za stejnou či větší cenu prodávají menší balení, aniž by o tom upozornili zákazníka. Francouzi se s touto klamavou praktikou nehodlají smířit. Podle nového zákona budou prodejci muset zákazníky informovat.
Pojem smrskflace je pro některé Čechy stále neznámý. Představte si zboží, za které zaplatíte stejnou cenu, na kterou jste zvyklí, ale gramáž se výrazně zmenší. Někteří výrobci doslova odmítají přijmout inflaci a místo toho, aby férově informovali své zákazníky o zvýšení ceny, se rozhodnou snížit objem svých výrobků.
Tento postup, který je často považován za formu klamání spotřebitelů, je známý také pod pojmem shrinkflation. Samotné zmenšování se netýká pouze potravin, ale také drogistického zboží, nejčastěji zubních past nebo krémů na ruce. Probíhá postupně, cíleně, a hlavně nenápadně.
Jenže s tímto klamáním zákazníků se nyní rozhodli zatočit ve Francii, kde od 1. července vejde v platnost zákon, který maloobchodníkům nařídí povinnost upozorňovat zákazníky na to, že kupují menší balení za stejnou cenu. Tato povinnost bude platit pro malé a velké supermarkety.
O novém zákonu rozhodla v pátek 19. dubna francouzská vláda. Ta bude od prodejců vyžadovat, aby obchody pravidelně informovaly zákazníky o tom, že prodávají výrobek, který je menší, a tudíž neodpovídá ceně, která zůstává stejná. Této praxi se lidově říká shrinkflation neboli smrskflace.
Ministr financí Bruno Le Maire v pátek oznámil, že se pro tato opatření rozhodl poté, co zjistil, že je mezi širokou veřejností metoda shrinkflation kritizována. Problém se však netýká jen Francie, ale téměř celého světa. „Spotřebitelé musí pochopit skutečný vývoj cen výrobků při změně jejich velikosti,“ uvedl v prohlášení francouzský ministr financí, jehož slova citoval francouzský deník Le Monde.
Jak tedy zákazník ve Francii pozná, že kupuje zmenšený výrobek? Maloobchodníci ve středních a velkých supermarketech budou muset vedle dotčených výrobků uvádět konkrétní informace o ceně za jednotku a o případných změnách množství. Dále musí být podle ministra financí jasné a viditelné nápisy na regálech obchodů po dobu dvou měsíců.
Tento požadavek se vztahuje na širokou škálu zboží a netýká se pouze potravinového sortimentu. Platit bude pro všechny výrobky pro domácnost, kosmetiku, hygienu, úklidové prostředky a jiné. Ministerstvo financí uvedlo, že budou existovat výjimky pro nebalené potraviny a volně uložené zboží, mezi které patří například pečivo.
A právě ti, kteří nejvíce za práva spotřebitelů bojují, rozhodnutí francouzské vlády kvitují. „Je to skvělá zpráva, protože shrinkflation je šibalství a klamání, protože se provádí za zády zákazníka. Je nejvyšší čas jednat, protože máme méně peněz a ceny rostou,“ uvedla ředitelka kampaně Foodwatch France pro Le Monde.
Například společnost Bohemia Chips postupně snižovala hmotnost svých balení. Původně balení vážilo 85 gramů, později se hmotnost snížila na 77 gramů, a v roce 2019 dokonce na 70 gramů. Něco podobného zažíváme také u oblíbeného nápoje Coca-Cola.
Od roku 2017 již nápoj Coca-Cola není dostupný v klasických dvoulitrových lahvích. Namísto toho se vyrábějí lahve o objemu 1,75 litru.
Zdroje: Le Monde, retaildetail