Češi nakupují jedině ve slevách. Důvody vás možná překvapí

Mladá žena nakupuje v supermarketu Drazen Zigic / Shutterstock

Češi milují slevy. Dokonce i samotné Česko je slevami proslulé. Podle průzkumu bylo zjištěno, že více než dvě třetiny peněz, které lidé utratili v obchodech za minulé měsíce, bylo za zlevněné nebo akční zboží. Jenže podle některých je to velké nebezpečí, protože především dodavatelé pak přicházejí o své zisky. Jak to vlastně je?

Přečtěte si také

Domácí zázvorový likér: Rychlý a snadný recept na elixír jako prevence proti všem chřipkám, nachlazením a virózám

Kdy Češi vyrážejí na nákupy?

Češi milují nakupování zlevněného zboží. Někteří z nich dokonce pravidelně čekají na nové letáky a podle toho, jaké zboží objeví v akci, následně vyrazí do obchodů a nakoupí jen to, co je nabízeno se slevou. Podle všeho lidé nechtějí nakupovat zboží za plnou cenu, a pokud mohou, počkají si, až jejich oblíbený výrobek bude zlevněný. Někteří čekají i několik měsíců.

Kolik utrácíme za potraviny?

Průměrná česká rodina utratí za jídlo přibližně deset tisíc korun měsíčně. Ti, kteří jsou na tom hůře, musí vyjít s částkou tří tisíce na měsíc. Proto se někteří zaměřují jen na sortiment, který je cenově dostupný, bez ohledu na jeho kvalitu a zemi původu.

Kolik slev obchodníci nabízejí?

Ve velkých obchodech tvoří zlevněné produkty až dvě třetiny nabízeného sortimentu. Tento trend je ovlivněn rostoucími cenami potravin v posledních letech a neochotou zákazníků platit za zboží plnou cenu. Výrazně se na tomto problému podepsala i inflace.

Co nakupujeme ve slevách?

„Ve slevách nejčastěji lidé nakupují maso, ovoce, pivo a zeleninu. Letos v březnu u nás mohli nakoupit naši zákazníci přibližně tisíc položek levněji, a to oproti minulému roku. Tento rozdíl je tedy výrazný,“ prozradila redakci Kupi.cz Eliška Froschová Stehlíková, vedoucí firemní komunikace Lidl.

Ženu přilákaly k obchodu výrazné nápisy lákající na padesátiprocentní slevy Olena Chukhil / shutterstock

Je cena v akci ta správná?

Podle průzkumu čeká více než polovina českých domácností s nákupy na slevové akce. Lidé pravidelně vyhledávají svůj oblíbený sortiment v akci a za plnou cenu ho odmítají nakupovat. Mezi takové produkty patří trvanlivé produkty, jako například máslo, zubní pasta, mléko nebo vajíčka, ale také oblečení a drogistické zboží.

Jde o životní styl?

„Češi mají radost, když se jim povede nakoupit něco se slevou. Mezi oblíbené produkty patří mléko, máslo, vajíčka, chléb apod. Například u piva nebo jiných potravin je promoční zboží opravdu výhodné. Není ale nic výjimečného, když lidé počkají na zlevněný toaletní papír nebo prací prášek,“ prozradil redakci Kupi.cz ekonom a analytik Tomáš Ondroušek.

Analytička Kupi.cz: Lidé sledují ceny i letáky

Také data nákupního rádce Kupi.cz potvrzují, že čeští zákazníci věnují cenám potravin a drogerie zvýšenou pozornost. Roste počet uživatelů, kteří aktivně sledují akční ceny vybraných produktů. Mezi nejčastěji vyhledávané položky v rámci akčních nabídek patří vajíčka, mléko, máslo, pivo, cukr, ale také mascarpone nebo listové těsto,“ uvedla Monika Kopčilová, analytička Kupi.cz.

„Uživatelé velmi intenzivně využívají také funkci sledování letáků, konkrétní produkty si pak hlídá dokonce každý druhý. I zde dominují potraviny, především mléčné výrobky a vejce, ale také nealko nápoje nebo drogistické zboží,“ doplňuje Kopčilová.

Zdroje: Kupi, agentura NIQ, zbožíaprodej, TN.cz