Zásnubní prsten: Cena se má rovnat trojnásobku platu? Japonská tradice vzbuzuje debaty

Mladý pár vybírá prsten LightField Studios / Shutterstock.com

Odpověď na otázku, kolik utratit za zásnubní prsten, zní po celém světě různě. Zatímco v západním světě se často mluví o jednom až dvou měsíčních platech, Japonsko posouvá laťku ještě výše. Podle tamní tradice by cena zásnubního prstenu měla odpovídat trojnásobku mužova platu. Je tento zvyk opravdu nutný pro projevení lásky, nebo se jedná o relikt marketingové strategie?

Přečtěte si také

Zapomenuté sladkosti ze socíku: Co jsme mlsali? Dnes už Šárku, Libuši či Rusalku zná jen málokdo

Proč si zamilovaní dávají prsteny?

Zásnubní prsten symbolizuje lásku, závazek a společnou budoucnost dvou lidí. Jak ale určit správnou cenu tak významného šperku? Během let se objevily různé teorie a tradice, které měly pomoci tuto otázku zodpovědět. Jedna z nejzajímavějších pochází z Japonska, kde se říká, že prsten by měl stát rovnou trojnásobek platu muže. Tento zvyk se však neobešel bez kontroverze a rozdělil veřejné mínění.

Co prsten symbolizoval v minulosti a co znamená dnes?

Zásnubní prsten má dlouhou a bohatou historii, která sahá až do starověku. Původně symbolizoval závazek a vlastnický vztah, postupem času se však jeho význam proměnil v symbol lásky a odhodlání. Větší popularitu získaly diamantové prsteny ve 20. století díky masivní reklamní kampani společnosti De Beers, která ve své době prohlásila, že „Diamant je navždy“. Tato kampaň obrovsky posílila spojování diamantů s láskou a závazkem.

Jak drahý by zásnubní šperk měl být?

V Japonsku se ujal zvyk spojující cenu prstenu s mužovým platem. Stalo se to už v době před druhou světovou válkou, kdy nebyly diamantové zásnubní prsteny ještě tak moc rozšířeny. Reklamy japonských prodejců šperků v 70. letech propagovaly, že prsten by měl stát rovnou trojnásobek mužova platu. Tento přístup měl zdůraznit mužův závazek a ochotu investovat do budoucnosti vztahu.

Hraje roli tradice, nebo spíš marketing?

Je důležité si uvědomit, že mnoho z těchto pravidel bylo vytvořeno a udržováno marketingem šperkařských společností, včetně zmíněné kampaně De Beers. V kontextu globálního trhu lze spekulovat, že podobně jako v mnoha zemích, i v Japonsku byl tento zvyk spíše výsledkem úspěšné marketingové strategie než dlouholeté kulturní tradice.

Je důležitější láska, nebo peníze?

Důležitější než cena prstenu by měl být jeho význam. Většina odborníků se shoduje, že prsten by měl odrážet vztah páru, nikoli jeho finanční možnosti. V dnešní době, kdy se hodnoty a očekávání neustále mění, by se páry neměly cítit spoutány pevnými pravidly o ceně prstenu.

Má prsten promlouvat k srdci, nebo jen k peněžence?

„Myslím, že nejdůležitější je, aby prsten mluvil k srdci, a ne jen k peněžence,“ říká Marek Novák, majitel šperkařství v Ostravě. „Naše zkušenost nás učí, že lidé si nejvíce cení osobního přístupu a výjimečnosti prstenu, což nemá vždy co do činění s jeho cenou. Zákazníkům umíme poradit i to, jak prsten darovat a nebo jim zprostředkujeme agenturu, která připraví zásnubní den do posledních detailů,“ dodal prodejce pro Kupi.

Mladý Japonec žádá svou vyvolenou o ruku Mai.Chayakorn / Shutterstock.com

Reklama ovlivňuje hodnoty i tradice

Zvyk, podle kterého by cena zásnubního prstenu měla odpovídat trojnásobku platu, je zajímavým příkladem toho, jak kultura a marketing ovlivňují naše vnímání hodnoty a tradice. Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv cestu, nejdůležitější je, aby váš zásnubní prsten byl výrazem lásky, respektu a společných snů o budoucnosti.

Zdroj: Japonské tradice, Kupi