Přechod na elektroauta: Volvo vede cestu a vyrobilo poslední auto na naftu

Šedé a bílé auto před prodejnou Volvo Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Po 45 letech výroby naftových vozidel se švédská automobilka Volvo rozhodla uzavřít kapitolu dieselových motorů a otevřít novou éru elektromobility. S posledním vyrobeným naftovým vozem modelu XC90, který zamířil rovnou do muzea, Volvo definitivně potvrzuje svůj závazek k čistší a udržitelnější budoucnosti. Odhodláni stát se výhradním výrobcem elektromobilů do roku 2030 se automobilka soustředí na rozvoj a inovace v oblasti elektrického pohonu, čímž reaguje na rostoucí poptávku po ekologičtějších dopravních řešeních.

Přečtěte si také

3 nepřekonatelně vláčné buchty, které ohromí rodinu i návštěvu. Rozplývají se na jazyku!

Poslední naftové auto jde do muzea

Švédská automobilka Volvo, patřící pod čínskou skupinu Geely, se po desetiletích věrnosti dieselovým motorům rozhodla pro radikální obrat. Výroba posledního naftového auta, prostorného modrého SUV XC90, symbolizuje konec jedné éry a začátek nové kapitoly zaměřené na elektromobily. Tento model nyní najde své místo v muzeu automobilky v Göteborgu, což ilustruje přesvědčení, že naftové motory už patří do minulosti.

Elektrická budoucnost na obzoru

Volvo jasně vytyčuje svůj směr do budoucna – elektromobilita. S plánem stát se do roku 2030 výrobcem čistě elektrických vozidel automobilka nezahálí a již nyní se pyšní významným úspěchem svých elektrických modelů na trhu. Elektrifikované modely, včetně plně elektrických a plug-in hybridních vozů, tvořily v únoru tohoto roku 44 % celkového prodeje, což je historicky nejvyšší hodnota. Nový model EX30 má navíc potenciál rozhýbat trh s elektromobily díky své cenové dostupnosti.

Bílé Volvo Thampapon / Shutterstock.com

Od dieselů k inovacím

Volvo má za sebou bohatou historii výroby dieselových vozidel, kdy od roku 1991 vyrobilo přes devět milionů naftových aut. Posledním modelem na naftu bylo SUV XC90, jehož motor byl jedním z pouhých dvou vznětových motorů vyvinutých vlastními silami automobilky. Nyní se však Volvo plně věnuje výrobě motorů pro elektrická vozidla, čímž odpovídá na rostoucí poptávku po udržitelnějších a ekologičtějších dopravních řešeních.

Předstihová jízda Volvo

Zatímco některé automobilky stále váhají s úplným přechodem na elektrický pohon, Volvo jde příkladem a stanovuje nové standardy v automobilovém průmyslu. Slibuje, že do roku 2030 bude jejich výroba zahrnovat výhradně elektromobily, což je ambiciózní cíl, který odpovídá jejich závazku k udržitelnosti a boji proti klimatickým změnám. Volvo tak nejen reaguje na současné trendy a očekávání zákazníků, ale aktivně se snaží o pozitivní vliv na životní prostředí.

Tesla nedávno udělala něco, co se nestává často

Po několika měsících, kdy v Evropě snižovala společnost Tesla ceny svých vozů, se nyní rozhodla ceny zvýšit. Hospodářské noviny upozornily, že od pátku 22. března si lidé v České republice, kteří mají zájem o nejpopulárnější model Tesly, budou muset připlatit. Na začátku tohoto roku firma snížila cenu svého modelu Y o deset procent na 1,04 milionu korun, podobně jako to udělala minulý rok po vánočním prodeji, který oznámil majitel firmy Elon Musk. Teď ale firma zvýšila ceny modelu Y o 50 tisíc korun v České republice a o dva tisíce eur v ostatních evropských zemích. V Americe ceny aut vzrostly přibližně o tisíc dolarů.

Auto Tesla jedoucí v krajině canadianPhotographer56 / Shutterstock.com

Vláda nabízí dotace až do výše 200 tisíc

Tato akce je považována za jednu z nejdůležitějších v letošním roce pro trh s auty v České republice a má podpořit prodej elektromobilů. Díky očekávaným dotacím prodejci hlásí velký zájem o elektroauta.

Kdo může o dotaci žádat?

Dotace je přístupná pro malé, střední i velké podniky a živnostníky, kteří jsou ve svém oboru alespoň dva roky a platí daň z příjmu. Dotace není určena pro soukromé osoby a nelze ji získat, pokud podnikáte v odvětvích jako jsou herny, kasina, sázkové kanceláře, výroba střeliva a zbraní, nebo jste součástí spolků a organizací s určitým zájmovým zaměřením.

Jak zažádat?

Nejprve si musíte zřídit úvěr na auto u banky nebo leasingové společnosti. Poté podáte žádost u Národní rozvojové banky (NRB), kterou lze stáhnout z jejich webové stránky a zaslat elektronicky. Proces zahrnuje i schůzku v pobočce banky, kde dojde k podpisu žádosti a smluvní dokumentace. Po koupi vozidla na úvěr vám bude vyplacen finanční příspěvek 200 tisíc korun na váš účet.

Kdy a jak dlouho je možné žádat?

NRB připravuje systémy a formuláře pro žádosti, které se otevřou v druhé polovině března a bude možné o dotaci žádat až do konce září 2025. Očekává se však, že peníze mohou být vyčerpány již během tohoto roku.

Na jaká auta lze dotaci získat?

Podpora je určena pouze pro nová bateriová a vodíková auta s cenou do 1,5 milionu korun bez DPH. Dotace se vztahuje i na auta koupená na úvěr v zahraničí, takže si můžete dovézt i modely, které nejsou na českém trhu dostupné. Hybridní auta o dotaci požádat nemohou.

Cílem této podpory je snížit náklady na koupi elektroauta a stimulovat prodeje a používání čistších vozidel v České republice.

Zdroj: Volvo, E15, Hospodářské noviny