Čím jsme starší, tím častějšími denními konzumenty kávy jsme. Tak to alespoň vyplynulo z nedávného průzkumu společnosti Nielsen, která se ptala tisícovky Čechů starších 15 let na jejich postoje k nejoblíbenějšímu horkému zdroji energie. A jak ukázaly výsledky, zvyky v konzumaci kávy mladších Čechů (15–24 let) se poměrně dost odlišují od zbytku populace. Jak pijí kávu starší věkové skupiny? A opravdu mladí nepotřebují kofein, nebo se jen vzdávají kávy?
V první řadě tu, kterou si připravíme doma. Tak to alespoň uvádí 63 % populace, další čtvrtina ji pije častěji v práci nebo ve škole. Z druhů vede jednoznačně zrnková, kterou si vaří 78 % kávomilců, a nejčastěji z ní připravují espresso v kávovaru (převážně doplněné o mléko na způsob cappuccina nebo latté).
Teprve až za espressem zmiňovali dotázaní přípravu „na turka“ (zalití mleté zrnkové kávy vodou), kterého mimo jiné pijí častěji muži nebo starší ročníky. Z druhů kávy potom byla na druhém místě instantní, následovaná rozpustnou typu 3v1.
Jak také průzkum ukázal, kávu obecně pijí o něco častěji ženy než muži. A co se nákupů týče, téměř tři čtvrtiny pro ni nejčastěji chodí do supermarketů, kde se jednotlivé značky často objevují v akčních letácích za levnější ceny. Pro zajímavost ještě doplníme, že podle společnosti Nielsen patří mezi nejsilnější reklamní inzerenty značky L’OR, Jacobs, Tchibo, Nescafé či Eduscho.
Tak to má alespoň každých 7 z 10 Čechů, kteří uvedli, že si dají denně alespoň jeden šálek. Velké rozdíly jsou ale v jejich věku. Zatímco ve věkové skupině nad 55 let potvrdilo denní konzumaci kávy 86 % respondentů, ve věku 35 až 54 let to bylo 76 %. A mezi mladými (15–24 let) je to pouze 38 %.
Nejen, že oproti starším lidem mladí (15 až 24 let) pijí kávu denně výrazně méně, ale také si ji častěji vychutnávají v kavárně nebo v restauraci, než aby ji pili ve škole či v práci. To ostatně potvrzuje i fakt, že v této věkové skupině je nejčastějším důvodem k pití kávy společenská příležitost (69 %), kterou obecná populace uváděla až jako pátou možnost (42 %) a spíše zmiňovala jako důvod relax, zvýšení soustředěnosti nebo samotnou chuť kávy.
Důvody, proč není u nejmladší generace káva na denním pořádku tak běžná, průzkum již neuvádí. Mladším ročníkům nemusí káva jednak tolik chutnat, na vině ovšem může být i rozrůstající se nabídka jiných alternativ, které jsou pro dospívající a mladé dospělé atraktivnější a chutnější.
Podle Státního zdravotního ústavu (SZÚ) má každý desátý mladý Čech do 18 let sklon k rizikové konzumaci energetických nápojů, vyplynulo to z nedávné studie. „Sledujeme, že mezi mladými získávají energetické nápoje na popularitě,“ uvedla MUDr. Eliška Selinger, nutriční epidemioložka SZÚ s tím, že se na trhu objevují nápoje se stále vyššími obsahy kofeinu a stimulantů. A zároveň je na mladé cílena jejich reklama, proto jsou jejich hlavními konzumenty. Tyto drinky se také často tváří jako zdravé, sportovní, fitness nebo vitamínové vody. Zkrátka jsou pro dospívající a mladší publikum atraktivnější, chuťově lepší a souvisí s určitým životním stylem.
„Mnohé nápoje jsou také marketingově prezentovány jako zdravé varianty, i přestože jejich složení tomu zcela neodpovídá. Zároveň barevné a vizuálně lákavé obaly přitahují dospívající a děti, zejména pokud tyto vídají v reklamách v televizi, ale i na internetu, například skrze své oblíbené influencery. Dopady marketingových aktivit na děti jsou tak výraznější než u dospělých, což potvrzují i odborné studie,“ přiblížila doktorka Selinger.
Může tak být přirozenější, že se klasická zrnková či instantní káva stává tradičním nápojem spíše středně dospělých a starších generací.
A jak jste na tom s kávou vy? Kolik šálků denně potřebujete?
Zdroje: SZÚ, Nielsen, Zdravá generace