Čínský e-shop Temu je na českém trhu stále poměrně krátkou dobu a už si stihl vytvořit opravdu silnou základnu svých nakupujících. Ačkoliv jsou mezi lidmi stále rozporuplné reakce na to, zda na tomto e-shopu objednávat či nikoliv, čínský obchod zažívá velký boom. V čem je tedy pro konkurenci nebezpečný a proč některým vadí?
Nakupujte jako milionář. Tak zní slogan, který Temu na svých stránkách neustále propaguje. A lidé si tak mohou chvílemi i připadat, protože ceny, které se jim u některého sortimentu objevují, jsou opravdu velmi nízké. Čím to je, že čínský prodejce Temu dokáže natolik snižovat ceny a ví, jak na zákazníky zacílit?
Online platforma Temu si udržuje vysokou popularitu nejen mezi českými spotřebiteli. Jejich zájem přitahuje především díky nízkým cenám, rozsáhlé nabídce produktů a nabídce bezplatného doručení prostřednictvím Zásilkovny. Navíc je Temu všudypřítomné. Od svého vstupu na český trh začalo intenzivně investovat do marketingu, často metodami, které překračují zákonné limity.
Temu se řadí mezi obchody, které lákají zákazníky na jedny z nejnižších cen na trhu. Podobně jsou na tom i jiné online platformy, mezi které patří AliExpress, Shein, Zaful nebo Rosegal, které jsou zároveň jeho hlavními konkurenty. Nabídka Temu je opravdu rozmanitá a zahrnuje vše od dětských hraček přes kosmetiku a elektroniku až po domácí dekorace.
V České republice je Temu přístupné jak přes webové stránky, tak prostřednictvím mobilní aplikace, kterou si mohou uživatelé stáhnout do svého mobilního telefonu. Ačkoliv se firma na západ dostala v roce 2022, úspěchu v České republice se dočkala až o rok později, kdy se lidé o tomto relativně novém e-shopu dozvěděli.
Popularita Temu je patrná i z toho, že od podzimu minulého roku se stala nejčastěji stahovanou bezplatnou aplikací jak na Google Play, tak na Apple Store. Stejně jako u jiných čínských internetových obchodů, i u Temu je třeba počítat s tím, že mnoho nabízených produktů jsou imitace originálních výrobků, ať už jde o elektroniku, kabelky či dekorativní kosmetiku.
České online obchody se potýkají nejen s tím, že Temu může představovat cenově výhodnou konkurenci, ale také s nekalými praktikami tohoto čínského e-shopu, zejména kvůli jeho podvodným reklamám. Temu zahájilo velmi intenzivní a agresivní reklamní kampaně typu PPC (pay-per-click), které nabízí společnost Google.
Projevuje se to tím, že si předplatí reklamu na různé e-shopy i jiné společnosti. Ta o tom ale nemá ponětí a netuší, co se za jejími zády děje. „Jedná se zpravidla o porušení práv z ochranných známek, pokud PPC reklama TEMU obsahuje cizí značku, která byla zaregistrována jako ochranná známka,“ říká pro Echo24 advokátka Tereza Formanová, která vysvětlila, jak Temu momentálně na trhu pracuje.
Celkově se Temu zaměřilo na český trh opravdu ve velkém. Nejvíce její nekalou hrou zřejmě tratila společnost Ovečkárna, která nabízí produkty z ovčí vlny. Pokud jste si do Google vyhledávače zadali například produkt vlněné nebo ovčí pantofle, tak se na prvním místě mezi Google reklamami ukázala nabídka od Temu, která lákala na neskutečně nízké ceny za produkt, který vypadal velmi podobně jako původně hledaný.
Avšak po kliknutí na reklamu a přesměrování na stránku Temu se zákazník setkal s úplně jiným sortimentem zboží, než byl původně hledaný produkt. Jenže pokud se vrátil na hlavní stránku Google a zkusil do vyhledávače zadat slovo bederní pás, byl opět odkazován na e-shop Temu.