Pečivo je jednou z nejzákladnějších potravin, kterou čeští zákazníci vloží do košíku snad při každém nákupu. Po předchozích dekádách, kdy byla hlavním kritériem výběru cena výrobku a v obchodních řetězcích hrály prim rozpékané druhy pečiva, přichází renesance v podobě poptávky po řemeslných bochnících, vyrobených z netradičních druhů mouky.
Chléb (a pečivo celkově) patří tak nějak ke kultuře naší země. Ne nadarmo se dříve návštěvy vítaly čerstvým chlebem a solí. Od dob našich prababiček se ale preference na výběr pečiva dost změnily. V předchozích letech jsme se v obchodech hojně setkávali s rozpečeným pečivem, jak je ale vidět, Češi zvýšili své nároky.
Narůstá hlavně zájem o rustikální pečivo, pečivo upečené z netradičních druhů mouky, jako jsou ječná, grahamová, kukuřičná či špaldová, nebo o výrobky s obsahem netradičních surovin, například oliv, sušených rajčat, cibule či ořechů, které dodávají pečivu zajímavou chuť. Nejčastějšími nákupními místy jsou stále diskontní prodejny a supermarkety, kam chodí dokonce 9 z 10 domácností.
Co se týče spotřeby pečiva, podle údajů Českého statistického úřadu činí celková spotřeba 40 kilogramů pečiva na osobu za rok. „Aktuálně sledujeme dva trendy. Na jedné straně mají zákazníci zájem o nákup pečiva s vyšší přidanou hodnotou. Poptávka je po zdravějších variantách výrobků s vyšším obsahem proteinů, vlákniny, vitaminů a minerálů,” uvedla Věra Šejdová, produktová manažerka společnosti Penam.
„Poptávka také roste po řemeslném pečivu, pečivu s dlouhým vedením těsta a kváskovém pečivu, které nabízíme pod řadou Baker Street. Proti tomu ale na druhé straně stojí trend, který je vyvolaný snižováním reálných příjmů domácností, které nutí spotřebitele v obchodech sáhnout po levnějších základních variantách pečiva,“ dodává.
Vychutnejte si do křupava upečený kváskový chléb. Po kupovaném ze supermarketu už pak těžko sáhnete. Chce to trochu práce, ale stojí to za to! Výhodou doma pečeného chleba je fakt, že vydrží chutný výrazně déle. Budete-li jej správně skladovat, vydrží vám doma i týden. Pojďme si tedy upéct domácí kváskový chleba.
Na tento snadný a výborný špaldovo-žitný chléb se šmakounem budete potřebovat domácí pekárnu, která vám zajistí čerstvé pečivo bez chemických přísad každý den, a to bez větší námahy. Stačí jen vložit ingredience dovnitř a počkat si na chutný výsledek.
Trh s pečivem nyní prochází poměrně dynamickým vývojem, který reaguje na zvyšující se zájem spotřebitelů. Zavádí se inovace ve výrobě i nové technologické postupy v poměrně bouřlivých ekonomických podmínkách.
„Pečivo je potravina velice variabilní a užitečná. Patří mezi sacharidové potraviny, které by v našem jídelníčku měly tvořit přibližně polovinu z celkového příjmu energie. Největší uplatnění nachází pečivo v případě studených velkých jídel a zejména svačin,“ uvádí pro Retail News nutriční terapeutka Věra Boháčová.
Ze Spotřebitelského panelu GfK vyplynulo, že v období mezi listopadem 2022 a říjnem 2023 zakoupila průměrná česká domácnost nějaký druh pečiva v průměru asi 160 krát, což odpovídá frekvenci zhruba dva až třikrát týdně. Průměrná domácnost utratí za jeden nákup asi 50 Kč. Pokud jde o výběr, slané pečivo je oblíbenější než sladké. Na to jde méně než třetina celkových výdajů domácnosti.
Nejoblíbenějším pečivem je u Čechů chléb a čerstvé rohlíky, které si alespoň jednou ročně v podstatě zakoupila každá česká domácnost. Za chléb domácnosti utratily asi 30 % celkových výdajů za potraviny, z toho asi čtvrtinu na tmavý chléb. Jeden nákup je tak vyšel asi na 38 Kč, rohlíky vyšly v jednom nákupu zhruba na 20 Kč.
Češi se nezdráhají dopřát si ani sladké pečivo. Na tomto poli vedou plněné koblihy, americké donuty a zákusky celkově.
„Koblihy a donuty domácnosti zakoupily více než jedenkrát za měsíc. Při jedné nákupní příležitosti pak průměrná domácnost utratila téměř 30 Kč. Nějaký zákusek si v daném období zakoupilo více než pět z deseti domácností, a to přibližně jednou za dva měsíce. Za jeden nákup pak průměrná česká domácnost utratila něco přes 80 Kč,“ uvedla Monika Pikhartová, konzultantka Consumer Panel Czech Republic GfK.
Co se týče spotřeby mouky, u Čechů stále vede klasická bílá pšeničná mouka v hladké, polohrubé i hrubé variantě. Netradiční druhy jsou stále spíše raritou.
„V GoodMills vyrábíme také speciální druhy na různá těsta, například mouku na kynuté těsto s vyšším obsahem lepku, mouku na pizzu či křehké pečivo. V porovnání s poptávkou po tradičních druzích jde však stále o produkty pro úzkou skupinu zákazníků. Podobné je to také s celozrnnými či špaldovými moukami, podíl jejich prodejů se pohybuje v řádu procent z celkového objemu,“ vysvětlila pro Retail News Kateřina Hanusová, Marketing Manager CZ&SK ve společnosti GoodMills Česko.
Zákazníci se často mohou setkat s různými limitovanými edicemi. „Spotřebitelé si oblíbili limitované edice, které uvádíme pod značkou Babiččina volba. Například již třetím rokem nabízíme před Vánoci speciální mouku Na perníčky. Loni jsme na trh uvedli Univerzální mouku, což je druh, který je v okolních zemích běžný, ale v Česku chyběl," prozradila Hanusová.
Jednou z pekáren, která se věnuje výrobě řemeslného pečiva, je i pražská síť prodejen a kaváren Zrno Zrnko. „Lidé si stále pečlivěji vybírají, co konzumují, a pečivo jako základní potravina je z tohoto pohledu vnímáno jako klíčové. Ti, kteří vědí, že existuje kvalitnější a zdravější varianta, neboli řemeslné pečivo, často neváhají za tento benefit připlatit. Navíc čím dál větší počet spotřebitelů pozná kvalitu i senzoricky, neboli líbí se jim a chutná jim více než průmyslové pečivo,“ uvedl pro Retail News Ondřej Kuchař, spolumajitel firmy.
Dle jeho slov se na zájmu zákazníků neprojevila ani inflace. Oblíbenými výrobky jsou kromě řemeslného kynutého chleba dvojctihodné koláče a croissanty.
Zdroje: Retailnews.cz, Forbes.cz