Povinné ručení na zahradní traktůrek či konec zelené karty. Řidiči už brzy musí počítat se změnami

Smějící se žena řídí auto maxbelchenko / Shutterstock.com

Koncem letošního ledna schválili senátoři návrh nového zákona z dílny ministerstva financí, který bude upravovat problematiku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Motoristé se musí připravit, že povinné pojištění se rozšíří na více druhů vozidel. Zvýší se minimální limity pro pojistné plnění, odpadne ale i jedna povinnost.

Přečtěte si také

Zapomenuté sladkosti ze socíku: Co jsme mlsali? Dnes už Šárku, Libuši či Rusalku zná jen málokdo

Jaké změny nastanou v povinném ručení od roku 2024?

Senátem schválený zákon je účinný od počátku druhého kalendářního měsíce po zveřejnění ve Sbírce zákonů a novinek je pro řidiče opravdu mnoho. Některé mohou být pro řidiče komplikací, jiné jim ale mohou pomoci. V tomto článku každopádně najdete ty nejpodstatnější změny, které zákonodárným procesem v České republice prošly.

První změnou je zvýšení minimálních limitů pojistného plnění při újmě na zdraví, smrti nebo majetkové škodě. Ve všech případech se limit zvyšuje ze současných 35 na 50 milionů korun. Řidiči musí počítat s tím, že navýšení limitu se týká nových i již stávajících smluv.

Policista kontroluje auto Standret / Shutterstock.com

Povinné ručení nově i pro rolby nebo třeba segwaye

Velkou novinkou je také rozšíření okruhu vozidel, za které bude nutné povinné ručení hradit. Povinné pojištění se totiž už brzy rozšíří třeba na pracovní stroje, zahradní traktůrky, segwaye, elektrické koloběžky, motorová golfová vozítka, rolby či sněžné skútry. Záležet ale bude také na tom, jestli tato vozidla překračují stanovený rychlostní či hmotnostní limit.

Zákon nově hovoří o tom, že povinné ručení bude muset být sjednáno v případě všech motorových vozidel s konstrukční rychlostí vyšší než 25 kilometrů za hodinu a také u motorových vozidel s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu, která váží víc než 25 kilogramů.

Povinné ručení se však nebude ani po změnách týkat těch vozidel, vznášedel a drážních vozidel, jež se pohybují s použitím lidské nebo zvířecí síly.

Z vlastníka na skutečného provozovatele

Motoristé se musí připravit i na to, že povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přejde z vlastníka na skutečného provozovatele. Tedy na takovou osobu, jež má právní i faktické možnosti dispozice s vozidlem. V reálné situaci půjde o člověka, který rozhoduje o tom, kým a v jakých chvílích je vozidla zrovna provozováno.

V současné chvíli je sice v naprosté většině případů provozovatelem vozu jeho majitel. V praxi to ale může být také někdo jiný, což tato změna reflektuje.

Nejčastěji se jedná o situace, kdy se rodič rozhodne přenechat vůz k užívání své ratolesti. Pokud by ale stále chtěl zůstat vlastníkem takového auta, muselo by povinné ručení být napsáno na jméno potomka.

Žena za volantem ukazuje řidičský průkaz Michal Kalasek / Shutterstock.com

Zelené karty můžete nechat doma. Někdy

Velká novinka se týká i zelených karet. Řidičům totiž již brzo odpadne jedna z povinností. Díky neustále probíhající digitalizaci veřejné správy skončí povinnost mít jako řidič u sebe tento doklad o sjednaném povinném ručení. Policejní orgány si tedy informace o existenci povinného ručení ověří již samy.

Motoristé ale musí myslet na to, že zelená karta bude stále sloužit jako mezinárodní doklad o pojištění při cestách do zahraničí. Proto se doporučuje, aby řidiči tento doklad u sebe v autě stále pořád měli.

Zdroj: MF