Novela silničního zákona: Povinné ručení pro elektrokoloběžky, řidičák na zkoušku od 17 let a tvrdší sankce za přestupky

Instruktor a žák autoškoly v autě Alexander Raths / Shutterstock.com

1. ledna vešla v platnost novela zákona o provozu na silničních komunikacích, která přináší řadu novinek, jako jsou řidičský průkaz na zkoušku již od 17 let, vyšší pokuty za závažné přestupky a zjednodušení bodového systému. Za pojištění vozidla nově odpovídá jeho provozovatel a zelenou kartu již nemusíte nosit u sebe. Přinášíme vám přehled těch nejvýznamnějších změn.

Přečtěte si také

Přehled vánočních trhů v ČR: Co na nich koupíte a kde budou ty nejhezčí?

Řidičák „nanečisto“ již od 17 let

S příchodem nového roku začala platit novela zákona o provozu na silničních komunikacích, která přináší řadu změn. Jednou z nich je i možnost získat řidičské oprávnění na zkoušku již od 17 let, kurz autoškoly je přitom možné zahájit ve věku 15 let a šesti měsíců.

Do dovršení 18 let bude moci mladistvý řídit pouze pod dohledem zkušeného řidiče, mentora, který může být v případě pochybení sankcionován. Tzv. řidičák na zkoušku bude platný dva roky od složení závěrečné zkoušky bez ohledu na věk. V případě, že řidič v této lhůtě spáchá jakýkoli přestupek, bude podroben dopravně-psychologickému pohovoru a absolvuje školení pro začínající řidiče.

Dva lidé na elektrokoloběžkách FXQuadro / Shutterstock.com

Zvýšený limit pro rychlost na dálnici

Novela přináší také novinku ohledně povoleného rychlostního limitu na dálnici. Na vybraných úsecích bude nově povolený limit 150 km/h namísto původních 130 km/h. Změna se týká pouze těch úseků, které jsou pro tuto rychlost vhodné a bezpečné. Dle údajů z ministerstva dopravy jsou zatím v plánu tři takové úseky, které by se měly dostat do provozu do dvou let.

Jedním z hlavních důvodů pro tuto změnu je zrychlit a zefektivnit provoz na dálnicích s ohledem na bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Zavedení nového limitu vyžaduje od řidičů větší zodpovědnost, rychlejší reakce a přizpůsobení aktuálnímu počasí.

Povinné ručení pro elektrokoloběžky

Jezdíte ráno do práce na elektrokoloběžce? Tento dopravní prostředek, který se dokonale hodí na proplétání se uličkami rušných měst, si v posledních letech získal mnoho příznivců. Některé z koloběžek jsou však tak rychlé, že by snadno mohlo dojít k vážné nehodě. I proto novela silničního zákona upravuje povinnosti jejich majitelů.

Od 1. ledna jsou provozovatelé elektrokoloběžek, jejichž maximální rychlost překračuje 25 km/h nebo váží více než 25 kg a jejich rychlost překračuje 14 km/h, povinni platit za svá vozítka povinné ručení. Nařízení se týká soukromých majitelů i půjčoven. Povinné ručení by mělo vyřešit případné krytí výloh za zranění způsobená právě koloběžkami.

Policie kontroluje doklady řidičky auta Kzenon / Shutterstock.com

Zjednodušení bodového systému

Tzv. bodový systém, který slouží ke sledování páchání přestupků nebo trestných činů spojených se silničním provozem, byl v Česku zaveden 1. července 2006. Většina řidičů má systém v malíčku, někteří s ním však stále bojují. Letošní novela zákona o provozu na silničních komunikacích by měla přinést jeho zjednodušení.

Z původních pěti pásem bodů přechází systém na pouhé tři. Nově budou dopravní přestupky bodovány dvěma, čtyřmi nebo šesti body, udělovanými dle závažnosti přestupků. Za menší přestupky, jako je špatné parkování, budou udělovány mírnější postihy, za nejzávažnější přestupky, jako jsou řízení pod vlivem alkoholu nebo výrazné překročení rychlosti, se naopak tresty zvýší. Pokud řidič spáchá dva nejzávažnější přestupky nebo tři středně vážné přestupky, bude mu odebráno řidičské oprávnění.

Jeden techničák a nové dopravní značky

Změny se týkají i praktických stránek řízení vozidla, jako jsou potřebné doklady. Stát bude od začátku ledna vydávat pouze jeden technický průkaz namísto dvou. Řidiči s sebou také nebudou muset neustále mít řidičský průkaz nebo osvědčení o registraci vozidla. Při případné kontrole zcela stačí prokázat se platným občanským průkazem.

Pokud jde o nové značky, ty zahrnují sdílené zóny pro všechny účastníky silničního provozu, úpravu značení bezpečného odstupu nebo nové značení vozidla terénní sociální služby či značka „servisní místo“ pro sanitaci hygienických zařízení obytných vozidel.

Zdroje: ceskenoviny.cz, skolenibozp.cz, zakonyprolidi.cz, wikipedia.cz, penize.cz