McDonald’s, KFC i další oblíbené fastfoodové řetězce plánují ve velkém investovat na území Číny. Ačkoliv Čína v posledních měsících neprožívá zrovna nejlepší období ekonomické prosperity, stále jde o obrovský trh s 1,4 miliardy spotřebitelů. I proto chce nyní řada světoznámých amerických fastfoodových řetězců Čínu ovládnout.
Vedení řetězce McDonald’s před pár týdny oznámilo, že do roku 2027 chce otevřít více než 10 tisíc provozoven po celém světě. Pokud by se tento cíl americkému podniku opravdu povedlo uskutečnit, šlo by o nejvýraznější expanzi v historii této firmy. Znamenalo by to, že McDonald’s bude po celém světě provozovat více než 50 tisíc restaurací a počet zákazníků by se blížil čtvrtmiliardové hranici.
Velký podíl na této expanzi by měla mít právě Čína, která je už nyní po domácích Spojených státech pro McDonald’s tím druhým největším trhem. McDonald’s tam v dalších měsících chce otevřít další tři až čtyři tisíce úplně nových poboček. Kromě Číny by se ale nové provozovny měly otevírat také na území Japonska, Brazílie nebo Indie.
Fastfoodový řetězec McDonald’s ale tyto plány rozhodně nemá sám. Podobný záměr ohlásila i skupina Yum! Brands, pod kterou patří mimo jiné i řetězce KFC, Taco Bell či Pizza Hut. Vedení tohoto podniku plánuje na čínském území jen v letošním roce otevřít asi 1 600 nových poboček. V horizontu tří let by jich mělo být dokonce šest tisíc.
V Číně se začíná prosazovat i řetězec Popeyes Lousiana Kitchen, který v nedávné době otevřel i své první provozovny v Česku. Vedení Popeyes plánuje v dalších deseti letech na čínském území otevřít asi 1 700 restaurací. Zmínit je potřeba i Starbucks, který v posledních letech investoval do výrobní a distribuční sítě ve východní Číně asi 220 milionů dolarů, což je v přepočtu zhruba pět miliard korun.
Americké fastfoodové řetězce se rozhodly expandovat v době, kdy se globální ekonomika pozvolna vzpamatovává z posledních náročných let. Nejprve ji postihla pandemie nemoci covid-19, následně i kvůli válce na Ukrajině šlo o značný inflační náraz. Ekonomické problémy se nevyhnuly ani Číně, která podle dostupných dat v posledních měsících zpomaluje.
Čína bojuje se silnou nemovitostní krizí, řada developerských firem řeší existenční problémy. Zájem o koupi nemovitostí je malý, a to i vlivem horší finanční situace. Řada prodejců elektroniky, šperků či oblečení řeší, jak tento negativní trend změnit.
V ideální pohodě však není ani čínsko-americký obchod. Řada nadnárodních firem se začíná z čínského území pomalu stahovat a volí raději přesun do Indie nebo jihovýchodní Asie. To mimo jiné potvrzuje i loňský průzkum Americko-čínského výboru pro obchodní spolupráci. Ten ukázal, že podle 43 procent členů se obchodní klima v Číně zhoršilo. Je však zřejmé, že americké fastfoody si vytyčily jinou strategii.
Zdroj: qz.com