Koncem minulého roku slovenské zákazníky šokovala nečekaná zpráva o uzavírání všech prodejen Žabka, které provozuje obchodní řetězec Tesco jako franšízu. Důvodem je především velká ztrátovost. Obchody Žabka jsou přitom oblíbené i u nás. Co se s 29 prodejnami na Slovensku stane a budou končit i ty v Česku?
Všech 29 prodejen Žabka na Slovensku bude během následujícího roku až do jara 2025 po třech letech od zavedení postupně uzavíráno, informoval Denník N. Stanou se z nich opět prodejny Tesco, konkrétně maloformátové Tesco Expres. Většina končících poboček se nachází v Bratislavě a okolí, případně v krajských městech západního Slovenska nebo v Žilině.
Pro zákazníky, kteří byli zvyklí v Žabkách nakupovat, se tak může změnit nejen nabízený sortiment, ale také otevírací doba. Zatímco původní Žabky mívaly na mnoha místech otevřeno až do 23 hodin, Tesco Expres většinou zavírá ve 21 hodin.
Důvodem rušení franšíz jsou ekonomické ztráty a upřednostnění jiné obchodní strategie, Tesco se chce mimo jiné zaměřit na podporu online nákupů nebo rozšiřování sítě svých vlastních prodejen.
„Na Slovensku máme před sebou víceletý plán otevírání dalších prodejen. Zároveň zde rozšiřujeme i nabídku online nákupů, abychom byli dostupní pro více slovenských zákazníků,“ vysvětlila pro média PR manažerka slovenského Tesca Mária Zerzanová.
Podnikatelé, kteří jednotlivé franšízy provozovali, pak dostanou možnost stát se zaměstnanci Tesca.
Koncept prodejen Žabka převzalo Slovensko z České republiky (původně však vznikl v Polsku v roce 1998). U nás se nicméně síti daří, obchodů Žabka tu máme přes 130. Přestože tak mnoho českých zákazníků zpráva o uzavírání u našich sousedů vyděsila, v Česku by měly franšízové prodejny bez omezení fungovat dál.
Zatímco v Česku si Tesco koncept prodejen Žabka ponechá, podobné nečekané zavírání jako na Slovensku u nás například nedávno potkalo prodejny Enapo společnosti Rosa Market (případně prodejny maloobchodní sítě Pramen CZ, která byla majetkovou účastí společnosti). V nich byli zvyklí nakupovat zejména zákazníci z menších měst a vesnic po celé České republice.
Mnoho poboček společnosti Rosa Market bylo uzavřeno úplně, některých se „ujala“ skupina COOP, jiných řetězec Top Flop společnosti Flosman, který v poslední době výrazně posiluje svou pozici mezi tradičními retaily na českém trhu.
Zdroje: dennikn.sk, zboziaprodej.cz, tn.nova.cz