Skončí kurýři pracující na IČO? Evropská unie pracuje na nové legislativě

Kurýr na mopedu Tricky_Shark / Shutterstock

Evropská unie přichystala novou regulaci pro rozvážkové služby. Kurýři by v nejzazším případě už nemohli pro společnosti jako Wolt, FOODORA nebo Bolt Food pracovat na IČO. Pokud by návrh evropské směrnice prošel, prodražilo by se firmám najímání pracovní síly. Digitální platformy by totiž nově v některých případech musely za tyto pracovníky odvádět sociální nebo zdravotní pojištění.

Přečtěte si také

Zimní pneumatiky v zahraničí: Jaké povinnosti vás čekají na cestě k sousedům?

Kurýři na IČO zřejmě skončí

Směrnici počátkem roku 2023 už schválil Evropský parlament. Její konečná podoba ale ještě není jistá, stále je předmětem velké diskuze, a to mezi Radou Evropské unie, Evropskou komisí i Evropským parlamentem. Všechny strany se ale víceméně shodují na tom, že postavení kurýrů by se mělo v blízké době narovnat.

Kurýr opřený o balíky ViDI Studio / Shutterstock.com

Přísná kritéria

Aktuální podoba evropské směrnice hovoří o tom, že digitální platformy zaměstnávají osoby v situaci, kdy jsou splněné některé z níže uvedených podmínek:

A. Digitální platforma omezuje možnost využívání náhradníků nebo subdodavatelů.B. Zasahuje do možnosti přijímat či odmítat stanovené úkoly.C. Dohlíží na výkon práce, a to i prostřednictvím elektronických prostředků.D. Redukuje možnost budování klientské základny nebo vykonávání práce pro třetí stranu.E. Ovlivňuje či vymezuje volbu doby nepřítomnosti či práce.F. Stanovuje horní hranici odměny.G. Klade důraz na pravidla ve vztahu ke vzhledu, výkonu práce či chování vůči příjemci služby.

Všechny tři evropské instituce nyní vedou debatu o tom, kolik z výše uvedených kritérií bude pro vnímání pracovníka společnosti za zaměstnance potřeba. Shodu ale prozatím nenalezly. Evropský parlament navrhuje, aby ke splnění stačilo jen jediné kritérium. Rada Evropské unie ale uvádí, že by to měly být alespoň tři kritéria.

Odnese to zákazník

Výsledná podoba evropské směrnice, kterou následně budou mít za povinnost do svých právních řádů promítnout všechny členské státy Evropské unie, tak není jasná. V každém případě se ale kurýrní společnosti musí v dohledné době připravit na to, že najímání pracovní síly se jim může i citelně prodražit.

V takovém případě by to nejspíš odnesli i spotřebitelé. Firmy by se totiž pravděpodobně snažily přenést vyšší náklady právě na zákazníka. Mohly by vzniknout nové poplatky, ty stávající se mohou zdražit. Zdražit by mohla i cena dopravy.

Zdroje: seznamzpravy.cz, idnes.cz