Jak se využívá virtuální realita v maloobchodu a proč zatím selhává?

Žena využívající VR pro nakupování New Africa / Shutterstock.com

Vždy, když se dosáhne určitého technologického pokroku, spekuluje se, jaká bude další senzace. Říkalo se, že většina nákupů bude probíhat online a tak se i stalo, většina obchodníků dnes nabízí své zboží online. Významný fenomén dnes představuje virtuální realita a řada značek do ní vložila nemalé úsilí a investic. Ačkoliv mnozí předpokládali, že zcela změní způsob, jakým nakupujeme, tyto prognózy se zatím nenaplnily. Jaký je důvod selhání a jaké výhody virtuální realita nabízí?

Přečtěte si také

Česká pošta a DPD spojují síly: Balík z DPDčka vyzvednete nově i na poště

Co je virtuální realita?

Často lze narazit na pojmy jako virtuální realita, smíšená realita a rozšířená realita. Málokdo ale ví, jaký je mezi nimi rozdíl. Pojďme se na ně podívat blíže.

  • Virtuální realita (VR – Virtual reality): S ní zažije uživatel úplné audiovizuální ponoření do 3D digitálního prostředí. Virtuální prostředí nedoplňuje, ale zcela nahrazuje realitu a zajišťuje maximální zapojení zákazníků.
  • Rozšířená realita (AR – Augmented reality): Pomocí rozšířené reality se uživatelé dívají na běžný svět přes specifický filtr, který vkládá virtuální objekty do jejich prostředí. Ve srovnání se zážitkem z VR si zde uživatelé zachovávají pocit přítomnosti v reálném životě.
  • Smíšená realita (MR – Mixed reality): Smíšená realita kombinuje prvky fyzického a digitálního světa, díky čemuž jsou oba téměř k nerozeznání. MR je často považována za více pohlcující a interaktivní verzi AR.
Žena nakupující ve VR Gorodenkoff / Shutterstock.com

Proč VR selhává?

Ve filmech o budoucnosti lze vidět řadu úchvatných technologií, od teleportu až po létající auta, cestování vesmírem nebo virtuální realitu. Právě virtuální realita se měla stát nástrojem budoucnosti, který je dostupný už nyní a nabídne lidem při nakupování nevšední zážitek. Jak je možné, že VR zatím nenaplnila očekávání?

Nedostatek obsahu

Ve VR chybí dostatek kvalitního obsahu, který by přilákal nové uživatele. Většina společností se rozhodla využít své zdroje v přístupnějších formách médií, která jsou škálovatelná a znovu použitelná. Spousta z nich má jen malý rozpočet, který mohou věnovat jednomu VR zážitku, což často vede k jeho nižší kvalitě. Mohlo by to být vnímané jako riziko při investování zdrojů na novém trhu nebo důkaz, že VR zatím není tak skvělá, jak se mohlo zdát.

Sólový zážitek

Při nasazení náhlavní soupravy proniknete do jiného světa, kde jste obklopeni mnoha cizími lidmi, se kterými můžete komunikovat. Jakmile si náhlavní soupravu sundáte, zjistíte, že jste v místnosti sami. Mnoho lidí preferuje skutečný kontakt s lidmi, místy nebo předměty namísto jejich virtuální podoby.

Realita je přitažlivější 

První zážitek z VR bývá fascinující. Během chvíle můžete objevovat potopený vrak, cestovat pouští nebo se ocitnout na horské dráze. Prvotní euforie se ale může vytrácet s každým dalším použitím a tato technologie může mnohé jednoduše omrzet, protože jde jen o fiktivní alternativu fyzického světa. Navzdory moderním technologiím není grafika a celkový zážitek srovnatelný se skutečným fyzickým světem. Lidé stále raději upřednostňují skutečné zážitky před těmi virtuálními.

Cena

Průměrný projekt VR vyžaduje kvalitní 3D modelování, návrh zkušeností, vývoj softwaru a důkladné testování použitelnosti a výkonu. Všechny tyto faktory činí VR projekty poměrně nákladnými. Málokterá společnost si něco takového může dovolit, aniž by věděla, že taková technologie bude mít návratnost. Náhlavní soupravu pro VR má také jen malá část populace, takže je cílová skupina stále poměrně malá.

Skupina smějících se lidí fizkes / Shutterstock.com

Příklady použití VR v maloobchodě

Showroomy – Pro prodejce nábytku se VR showroomy staly téměř běžnou obchodní technologií. Používá je například IKEA, která nabízí svou interiérovou laboratoř Virtual Home Experience již několik let. Několik společností po celém světě spustilo showroomy ve VR, kde mohou zákazníci prozkoumat produkty z různých úhlů a ve všech možných konfiguracích.

Propagační akce – Některé značky využívají VR pro získání nevšedního zážitku, který pomůže představit nabízené produkty. Například luxusní módní značka Balenciaga na podporu své kolekce podzim/zima 2021 vydala VR videohru Afterworld: The Age of Tomorrow. Hráči v ní vytvářejí avatara oblečeného v nejnovějším oblečení této značky, procházejí futuristickou krajinou a plní jednoduché úkoly.

Virtuální nákup v supermarketu – Pomocí VR může uživatel procházet uličky supermarketu a vybírat konkrétní zboží, jako by byl skutečně v obchodě. Tuto možnost představila mezi prvními společnost Kellogg's.

Školení zaměstnanců ve VR – Školení zaměstnanců může být nákladné, zabere čas a také nemalé úsilí. Některé společnosti pro tyto účely začaly využívat VR. Patří mezi ně i Walmart, který využívá virtuální realitu od roku 2017 a neustále zvyšuje počet školicích center a výukových modulů. Walmart hlásí lepší udržení znalostí a dovedností, vyšší spokojenost zaměstnanců a značné zkrácení doby školení.

VR může někdo označit jako fiasko. Možná tomu tak je, ale možná je ještě příliš brzy na to, aby se zhodnotil její přínos. Některé společnosti už nyní s její pomocí snižují náklady a zvyšují prodeje. Teprve blízká budoucnost ukáže, jaký má tato technologie potenciál a jestli nám může být opravdu prospěšná.

Zdroje: uviaus.com, itransition.com