Máte rádi překvapení? Když si objednáte nějaké věci z eshopu, na základě fotografií a dostupných informací obvykle již předem víte, o co se jedná. Dokázali byste si představit, že byste si koupili balíček s neznámým obsahem? Přesně tento trend je u nás na vzestupu. Stále více prodejců nabízí balíčky s neznámým obsahem, a zatímco některým udělají radost, jiné dokážou do jisté míry rozzuřit. Zaměřila se na ně i České obchodní inspekce.
Vzhledem ke vzrůstajícímu množství online nákupů prudce roste také počet zásilek, které se ztratí nebo nedoručí. Co se s takovými zásilkami děje? V současné době jsou především předmětem dalšího prodeje, ale ne takovým způsobem, že se rozbalí a nabídnou. Naopak, zůstanou zabalené a zákazníci si je mohou koupit jako překvapení.
Počet eshopů s nedoručenými zásilkami roste, často se označují jako mystery boxy, balíčky s překvapením nebo ztracené zásilky. Může se jednat o zásilky z České republiky, ale také o zásilky z celého světa, protože si spotřebitelé mnoho věcí pořizují v zahraničních eshopech.
Jejich nakupování je spojené s určitou dávkou adrenalinu, vynaložíte obvykle několik stokorun za zásilku, která může obsahovat bezcenné cetky, ale také třeba drahou elektroniku, luxusní oblečení nebo šperky. Nákupem můžete prodělat nebo i vydělat a tento pocit šance na obohacení je podobně lákavý jako koupit si stírací los.
Obchody s tímto zbožím obvykle jasně uvádí, že zásilky mohou potěšit nebo zklamat. Přesto se České obchodní inspekci začaly hromadit podněty nespokojených spotřebitelů, kteří byli zklamáni. Často jsou nespokojení s obsahem balení a žádají vrácení v zákonné lhůtě. Prodejcem je obvykle zamítnuto jejich právo v zákonné lhůtě 14 dnů odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem a zboží vrátit nebo s nimi prodejci nekomunikují. Co na to ČOI?
„Reagujeme bezprostředně na podněty spotřebitelů, kterých v poslední době evidujeme skutečně desítky. Mapujeme e-shopy a prodejce, kteří tento způsob prodeje českým spotřebitelům nabízejí. Provádíme kontroly subjektů, nabízejících balíčky neznámého obsahu a původu, které inzerují jako přeprodej nedoručených či ztracených zásilek přepravních společností nebo prodej balíčků s překvapením. Součástí naší činnosti je vedle kontrolních nákupů i kontrola smluvních podmínek, protože řada spotřebitelů si stěžovala například na nemožnost balíček v zákonné lhůtě vrátit, stejně jako kontrole pravosti zveřejňovaných recenzí,“ říká ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.
„Musím české spotřebitele požádat o obezřetnost a upozornit je, aby nákupy dobře zvažovali a věděli, s kým konkrétně na internetu uzavírají smlouvu a vůči komu tedy budou případně uplatňovat svá práva. Aby věnovali pozornost obchodním podmínkám, diskusním fórům a doporučením spotřebitelských organizací a dalších důvěryhodných zdrojů. A především aby předtím, než nákup distančním způsobem uskuteční, používali zdravý rozum a zvážili rizika, která jim v on-line prostředí mohou hrozit,“ doplňuje ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Nákup není vhodné realizovat tehdy, pokud nejste v příznivé finanční situaci a očekáváte jistotu zisku v podobě cenného předmětu. Do nákupu balíčků s překvapením je vhodné investovat pouze peníze, které jste ochotni postrádat. Nákup je podobný pořízení štěstíčka na řemeslných trzích, jen s tím rozdílem, že za něj zaplatíte více peněz. Zdá se, že ČOI ještě nedošla k závěru, protože šetření stále probíhá. Buďte proto při nákupech tajemných balíčků ostražití. Dobrovolně riskujete své peníze, které se mohou na základě obsahu balíčku zhodnotit či nikoliv.
„Naše kontrolní činnost dále probíhá a o jejích výsledcích a možných rizicích pro spotřebitele budeme veřejnost samozřejmě informovat. Na základě dosavadních zjištění v rozsahu kompetencí ČOI prověřujeme, zda u některých kontrolovaných osob nedochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, například ustanovení § 4 nekalá obchodní praktika a dalších, zda nejsou zveřejňovány falešné recenze a podobně,“ dodává ředitel Inspektorátu Středočeský kraj a Hl. m. Praha Karel Mojžíš, jež se na kontrolní činnosti významně podílí.
Zdroj: ČOI