Děti do 150 cm a 36 kilogramů je podle českých zákonů nutné přepravovat v autosedačce. Jakou ale pořídit, aby je co nejlépe chránila? Stačí znát směrnici iSize pro výběr správné velikosti a vědět, kam sedačku umístit a jak ji ukotvit. Díky systému Isofix a dalším moderním vychytávkám to určitě hravě zvládnete, aby vaše ratolesti byly v naprostém v bezpečí. Jen myslete na to, že sedačku bude nutné po čase vyměnit za větší.
Výsledkem rozsáhlých výzkumů a testování je nová norma s označením ECER129, která po téměř 40 letech nahrazuje ECE 44 platnou do letošního září. S tou přichází zejména novou kategorizace sedaček a také povinnost instalovat je do protisměru až do 15 měsíců věku dítěte. Dále jsou vyžadovány ochranné pásy proti bočnímu nárazu, a především kompatibilita s vozidlem.
„Opatření má za cíl zajistit lepší ochranu vyvíjející se hlavy a krku nejmenších dětí. Pro zajímavost například ve Švédsku je zcela normální vozit děti proti směru jízdy do tří až čtyř let. A podle statistik to vedlo k eliminaci smrtelných úrazů dětí do čtyř let při autonehodách,“ říká Libor Budina, ředitel úseku Obecný motorismus Autoklubu České republiky.
Pokud kupujete sedačku s moderním propojením a uchycením Isofix, nejprve se ujistěte, že je kompatibilní s vaším autem. Seznam takových vozidel by vám měl sdělit prodejce nebo výrobce a měli byste jej najít i na jeho webu. Kvalitní sedačky pro malé děti se pak prodávají i se základnou, kterou můžete v autě nechat stabilně. Vajíčko naopak často umístíte i na podvozek kočárku, pokud ho máte od stejné značky.
Certifikace s názvem iSize odpovídá nové normě s označením ECE R129 a řídí se především výškou dítěte. Aktuálně jde o nejvyšší bezpečnostní standard v Evropě, kterým sedačky disponují. Dokonalou ochranu ale dětem poskytuje jen tehdy, pokud správně vyberete velikost, a to na základě těchto tří kategorií:
„I-size je norma, která prodloužila dobu, kdy dítě cestuje v sedačce proti směru jízdy a kdy je nutné používat systém isofix, a to do 15 měsíců věku dítěte," vysvětluje Petr Korecký z českého zastoupení automobilky Toyota.
Nejbezpečnější místo je podle odborníků vzadu uprostřed, ale mnoho aut zde nemá systém Isofix ani tříbodové pásy. Běžně se tedy sedačka umisťuje dozadu za spolujezdce, kde řidič na dítě nejlépe vidí a může ho kdykoliv kontrolovat. Po zastavení se navíc bude dítěti dobře vystupovat směrem k chodníku. Za jízdy ale ze sedačky ven nesmí, až na výjimky při mimořádných událostech na silnici nebo situace, kdy to vyžaduje zdravotní stav dítěte.
Autosedačka na sedadle spolujezdce by měla být opravdu poslední možností. Nezapomeňte přitom na deaktivaci airbagu, a pokud to není nemožné, musí dítě sedět proti směru jízdy. Zároveň se doporučuje posunout sedadlo co nejvíce dozadu.