Velké srovnání samoobslužných pokladen v českých řetězcích

Člověk platí na samoobslužné pokladně v supermarketu Dusan Petkovic / Shutterstock.com

První samoobslužné pokladny se objevily už v roce 1992 v New Yorku. Do Česka se dostaly o 16 let později, kdy je instaloval řetězec Tesco v hypermarketu na pražské Skalce. Postupně se k němu připojili i další prodejci a dnes už je tento samoobslužný systém běžnou součástí každodenních nákupů, minimálně pro mladší generaci. Jak dopadlo srovnání jednotlivých řetězců? A chystá se v blízké době zrušení klasických pokladen?

Přečtěte si také

TEDi chce mít v Evropě až 10 000 obchodů, předběhnout má i konkurenta Action

Srovnání samoobslužných pokladen v supermarketech

Tesco

Tesco se stalo českým průkopníkem pokladní „samoobsluhy“, ale v posledních letech spíš zaostává za modernější konkurencí. Jeho pokladnám chybí některé funkce, případně je musí potvrzovat asistenti na prodejně. Jde například o zadání vlastní tašky nebo zlevněnou cenovku, na kterou většinou musíte použít skenovací pistoli. Zároveň počítejte i s pomalejším odbavením nákupu než u jiných řetězců.

Kaufland

Lépe je na tom Kaufland, který začal samoobslužné pokladny v Česku zavádět v roce 2017. Jen škoda, že u ovoce nefunguje fulltextové vyhledávání a lahve s alkoholem vám musí obsluha potvrdit ručně, někde už to totiž zvládne i na dálku. Někteří zákazníci si navíc stěžují, že při odchodu musíte naskenovat účtenku, aby se vám otevřely turnikety. Zdržíte se ale jen pár vteřin a je to další cesta, jak zabránit krádežím, které jsou na samoobslužných pokladnách častější než na těch klasických.

Samoobslužná pokladna v Kauflandu Dana Halušková / Kupi

Billa

Ve stejném roce zavedla tento způsob placení i Billa, která má rovněž rezervy v rychlosti a přehlednosti pokladen. Pečivo nebo nevážené ovoce a zeleninu budete zřejmě hledat déle než v jiných řetězcích. A s hotovostí většinou neuspějete. V prodejně na Evropské, kde jsme dělali testovací nákup, přijímá většina pokladen pouze platební nebo stravenkovou kartu.

Albert

Nejlépe ze srovnání vychází Albert. A to rychlostí, jednoduchým systémem vyhledávání i možností dát si různé druhy pečiva do jednoho sáčku. Praktická je ale i volba vlastní tašky bez asistence obsluhy nebo kontrola alkoholu na dálku. Po zaplacení pak může zákazník rovnou odcházet, a pokud má nákupní aplikaci, najde účtenku přímo tam. Na druhou stranu na některých pokladnách není možná platba hotovostí, a pokud máte více kusů zboží stejného druhu, musíte je všechny naskenovat ručně nebo požádat o pomoc obsluhu.

Lidl

A nakonec je tu Lidl, který začal samoobslužné kasy instalovat mezi posledními, až v roce 2022. Nyní ale sklízí pochvaly za rychlost a uživatelskou přívětivost, alespoň v prodejně. A testování v pražské prodejně Na Příkopě to jen potvrdilo. My jsme si vybrali pokladnu s platbou pouze kartou, ale některé přístroje přijímají i hotovost. Jen si nakonec nezapomeňte vzít účtenku. Při odchodu totiž musíte stejně jako v Kauflandu skenovat její čárový kód. Jinak vás systém nepustí ven z prodejny.

„Testovací provoz samoobslužných pokladen jsme ve vybraných prodejnách spustili již v minulém roce, v současné době jsou k dispozici ve zhruba 40 prodejnách. Plánujeme je rozšiřovat i nadále a na jejich instalaci průběžně pracujeme,“ komentoval vývoj bývalý tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

Samoobslužná pokladna v Lidlu Dana Halušková / Kupi

Urychlení nákupu, nebo příležitost pro zloděje?

Zloději jsou čím dál rafinovanější a neustále vymýšlejí nové triky, jak samoobslužné pokladny obelstít. Zadáním jiné položky při vážení zřejmě tolik neušetřili, a tak v posledních letech přibylo případů, kdy přelepují slevové štítky nebo dávají zboží do dvou tašek a zaplatí jen za jednu. Ruku v ruce s tím se ale zlepšují i moderní technologie. Do budoucna by tedy podvodům měla zabránit i umělá inteligence, která si s nimi poradí lépe než obyčejná váha či kamera.

Nahradí samoobslužné pokladny klasické pokladny?

Podle Jiřího Netíka ze společnosti Tesco mají samoobslužné pokladny smysl hlavně ve městech, kde lidé dělají malé nákupy: „Aktuální zastoupení samoobslužných pokladen ve srovnání s těmi klasickými činí téměř 60 procent,“ říká Netík a dodává, že tam, kde mají potenciál urychlit malé a střední nákupy, je stále rychleji zavádějí.

I do budoucna ale plánuje Tesco zanechat obě varianty pokladen, protože zejména starší zákazníci preferují pokladny s obsluhou. S tím souhlasí i Kateřina Kavalírová, viceprezidentka Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb, která tvrdí, že na seniory by se nemělo zapomínat. „Pro ně je setkání s pokladní nebo prodavačem leckdy jediným rozhovorem, který za celý den vedou. Novým technologiím nerozumí, nemají platební kartu ani chytrý telefon a potřebují sociální kontakt.“

Samoobslužná pokladna v Albertu Dana Halušková / Kupi

Přijdou pokladní o práci?

Obavy pokladních ze ztráty zaměstnání nejsou podle Kavalírové namístě: „S nástupem nových technologií sice některé činnosti zanikají, ale na druhé straně přibývají zcela nové procesy, na které jsou tito zaměstnanci zaškoleni, a zůstávají tak na prodejnách,“ zdůrazňuje Kavalírová.

A potvrzují to i zástupci řetězců s tím, že automatizaci zavádějí pro komfort zákazníků, nikoli z personálních důvodů. Odkazují se přitom na aktuální data, která propouštění zaměstnanců skutečně vyvracejí. Spíše ukazují na nábory při expanzi nebo v každoročně nejsilnějším období před Vánoci.

Zdroj: iDnes.cz, Denik.cz, Mediaguru.cz, iDnes.cz