Zaznamenali jste už novou vánoční limitku Kofoly? Vedle vanilkového rohlíčku z loňska se letos na pultech objeví i rumová příchuť, která šokuje odborníky i rodiče. Podobně jako například nedávno „sportovní“ nápoj známého influencera a youtubera, který se začal prodávat i u nás v Česku a pro děti může představovat skutečné nebezpečí. Proč jsou tyto nápoje tak problematické a měli by se mít na pozoru i dospělí?
Kofola představuje své limitované vánoční příchutě už 15 let. A letos poprvé sklidila opravdovou kritiku. Zatímco někteří nad rumovou příchutí jásají, jiní se obávají nežádoucího dopadu na děti a mladistvé.
Podle Kofoly byl rum vybrán, protože je neodmyslitelnou chutí našich Vánoc. „Letošní příchutě jsme zvolili proto, že jsou pro Vánoce jedny z nejtypičtějších a nejoblíbenějších – volba padla na Kofolu Vanilkový rohlíček a Kofolu s vůní rumu, který je nedílnou součástí vánočních perníčků,” přiblížila pro média mluvčí Kofoly Jana Ptačinská Jirátová s tím, že ani tato limitovaná edice neobsahuje žádný alkohol.
Jak také výrobce na svých webových stránkách uvádí, rumová příchuť má nakopnout náladu vánočním mrzoutům a rozmotat jazyk i největším tajnůstkářům a opravdu chutná lépe s punčem. Je tak zcela patrné, že Kofola s vánoční limitkou marketingově cílí především na dospělé konzumenty. Jenže nápoj je velmi oblíbený i mezi dětmi a ty po něm mohou v obchodě sáhnout kdykoliv.
Podle odborníků z řad adiktologů je výběr příchutě problematický. Nápoj mohou pít i děti, u nichž pak hrozí, že budou na alkohol pohlížet jako na běžnou součást života. Případně je chuť natolik zaujme, že je bude motivovat k ochutnání „skutečné“ kombinace Kofoly a rumu.
„Vzniká tam psychologický návyk. A to, že alkohol je norma a součást našeho života. To sice je, ale jen do nějaké míry. A my je (děti, pozn.) učíme, že při každé příležitosti, jako bychom bez alkoholu nemohli existovat,“ popsala pro HN.cz adiktoložka Helena Horálek.
Obdobně se vyjádřil profesor Michal Miovský, klinický psycholog, psychoterapeut a přednosta Kliniky adiktologie pražské Všeobecné fakultní nemocnice. „Toto spojení nealkoholického nápoje s alkoholem je velmi nešťastné, přestože je pouze symbolické a chuťové. Zcela samozřejmě to hodnotově normalizuje pití alkoholu, tedy spojení s alkoholem v povědomí dětí, a samozřejmě, že to pomáhá vytvářet a buduje jejich představu o této normě a jejich postoje k ní," uvedl server Vitalia.cz.
Kofola se na toto konto brání tvrzením, že rumová příchuť je pouze pro dospělé a to, zda ji budou pít i děti, závisí čistě na rodičích. „Oba naše nápoje jsou dostupné pouze v předvánočním čase a v omezeném množství. Zákazníkům přinášejí zpestření, které jim ozvláštní, provoní a zpříjemní tradiční Vánoce. Souhlasíme, že dětem alkohol do ruky nepatří, a věříme, že každý rodič se sám rozhodne, nakolik si zrovna tuto limitovanou edici vychutná s dětmi, nebo zda zůstane věrný Kofole Original,“ obhajovala rozhodnutí Ptačinská Jirátová pro média.
S tímto ovšem nesouhlasí řada rodičů. „Děti se takto dostanou k příchuti, která je běžně dostupná jen pro dospělé a bude je to o to víc lákat. A kdo jim zabrání v tom si to koupit? Moje děti mají nějaké kapesné a klidně si do toho krámu skočí," popsala například pro Kupi mladá maminka dvou starších dětí.
Souhlasí s ní i další otec náctiletého syna. „Stačí jedna reklama a hned to budou chtít zkusit. A rodičů se mladí rozhodně ptát nebudou, takže v tomhle je to nesmysl, odvolávat se na nějakou naši zodpovědnost, že to máme pohlídat. Celé je to za mě špatně," řekl.
Podobnou kritiku rodičů, pediatrů i odborníků si letos vysloužil i energetický nápoj z řady PRIME, za kterou stojí známý youtuber a bývalý zápasník Logan Paul a boxer a youtuber Olajide Olayinka Olatunj a.k.a. KSI. Oba zmínění propagují drink jako ideální nápoj pro doplnění potřebných látek během sportu. Problém je ovšem v tom, že své reklamy cílí i přímo na nezletilé. Drink se stal marketingovou senzací a symbolem trendu, který dnes dělí „cool" děti od outsiderů.
Nápoj přitom obsahuje rizikově nevyvážený poměr minerálů (chemického složení) a obrovské množství kofeinu, které může být nebezpečné i pro dospělé. PRIME Energy ho obsahuje 200 mg na plechovku, což odpovídá třeba dvěma Red Bullům nebo dokonce až šesti plechovkám Coly. Atraktivitu nápoje zvyšuje i celá řada zajímavých příchutí a fakt, že je varianta Energy (která je doporučena až od 18 let) od ostatních vizuálně téměř k nerozpoznání a stejně volně prodejná.
Není proto divu, že se nápojem začal zabývat Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) a v některých školách ve Spojených státech nebo v Británii je již zakázaný. „Jakákoliv substance nepřirozená dětskému či mladému organismu má negativní dopad na jejich fyzické i mentální zdraví," uvedla pro stránky Healthline lékařka Dr. Neal H. Patel s tím, že zvýšený příjem kofeinu může u této věkové skupiny vyvolat úzkosti, dehydrataci, nespavost, poruchy soustředění, vysoký tlak a další. Při nadměrné konzumaci několika drinků denně i u dospělých.
Podobně jako u Kofoly tak děti od nákupu rizikového (a v tomto případě i opravdu nebezpečného) nápoje PRIME dělí jen kapesné. Včetně Česka, kde se prodává a je populární stejně jako ve světě. A to i přes to, že půllitrová lahev stojí kolem 100 Kč, limitované edice i jednou tolik. Existuje přitom celá řada rodičů, která dětem a dospívajícím kupuje PRIME sama. O jeho škodlivosti nic neví a prostě dětem koupí to, co chtějí a vidí na internetu.
Zdroj: hn.cz, vitalia.cz, idnes.cz, kofola.cz, efsa.europa.eu, idnes.cz, healthline.com