Vánoce se kvapem blíží a většina českých spotřebitelů už řeší vánoční dárky. Více než polovina z nich je podle průzkumu, který zadala společnost GLS výzkumné agentuře Ipsos, nakoupí výhradně na e-shopech. Online nákupům nejvíce holduje mladší generace. Více než třetina přitom s nákupy začíná až v listopadu a třetina z nich nechává nákup až na poslední chvíli. Většina dotázaných pak utratí za dárky do 5 000 Kč.
Nakupujete rádi vánoční dárky na internetu? Zdaleka nejste sami, online nákupům většiny či dokonce všech dárků dává přednost 53 % českých spotřebitelů. Třetina respondentů pak nakoupí online přibližně polovinu dárků a 14 % z nich takto nakoupí jen čtvrtinu dárků. Vyplývá to z průzkumu, který v říjnu proběhl na vzorku 1 000 respondentů přes aplikaci Instant Research agentury Ipsos pro přepravce GLS.
„Nákupy na internetu byly vždy doménou především mladší generace, což potvrzuje i náš průzkum. Všechny nebo většinu dárků nakoupí online především lidé ve věku 18 až 44 let (61 %). Naopak u lidí ve věku 54–65 let je to jen 35 %,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
České spotřebitele lze rozdělit do dvou skupin – ti, kteří nakupují s velkým předstihem a už v říjnu hrdě hlásí, že mají většinu dárků nakoupenou, a ti, kteří nakupují až na poslední chvíli. Dárky už mají nakoupené pouhé 2 % Čechů, 9 % začíná s nákupy na začátku října a 18 % vybírá dárky během celého roku. Přestože dopravci každý rok varují, že budou kapacity před Vánoci ubývat a lhůta dodání se může nepříjemně prodloužit, s nákupem dárků až v listopadu začíná 38 % zákazníků.
„Nakupování dárků online volí čím dál více lidí. Je to pro ně zkrátka pohodlnější a také často rychlejší, proto očekáváme i letos vysoký nápor na přepravní služby. Každá vánoční sezóna trhá v počtu přepravených balíků rekordy a letos tomu nebude jinak,“ upozornil Pavel Včela. Z průzkumu také vyplynulo, že čtvrtina spotřebitelů nakupuje dárky až po Black Friday a 11 % dva týdny před Vánoci.
Co se týče útraty, Češi jsou při nákupech dárků spíše šetrní. Z loňského průzkumu nákupního chování, který realizovala průzkumná agentura STEM/MARK Pro Home Credit, vyplynulo, že šetřit chtějí bezmála tři pětiny Čechů. Letošní průzkum GLS ukázal, že 52 % z nich utratí za dárky průměrně do pěti tisíc korun, což je o 9 % více spotřebitelů než v loňském roce.
Čtvrtina pak nakoupí dárky za 5 až 8 000 a 13 % dotázaných nechá za dárky 8 až 10 000 korun. Více než 10 000 Kč utratí pouze každý desátý člověk. Méně než tisíc korun utratí v obchodech za dárky pouhá 3 % dotázaných. 5 % z nebude dárky kupovat vůbec, což je o jedno procento víc než loni.
Pokud jde o půjčky na vánoční dárky, před těmi by se spotřebitelé měli mít na pozoru. „Obecným pravidlem je nezadlužovat se na pořizování vánočních dárků. Dárky patří do kategorie zbytných věcí, je proto lepší se uskromnit a přizpůsobit se aktuální finanční situaci, předem si určit rozpočet na celkový nákup a ten pak dodržet. Pokud se (někdo) rozhodne pro financování půjčkou, měl by si předem spočítat, zda bude mít dostatek peněz na měsíční splátku," uvedl loni pro ČTK ombudsman klientů Home Creditu Miroslav Zborovský.
Ačkoli je doručení na adresu místa bydliště stále nejpohodlnějším způsobem dopravy balíčků, stále také roste popularita výdejních míst. Na 72 % Čechů dostává v době těsně před Vánoci od jednoho do devíti balíků, které si nechávají v 56 % případů doručovat domů nebo v 53 % případů do jednoho z výdejních míst.
Nezanedbatelná je také obliba výdejních boxů, které využívá na 22 % spotřebitelů. „Popularita výdejních míst je na vzestupu. Více než polovina Čechů využívá výdejní místa po celý rok, jsou s nimi spokojeni a budou je využívat i před Vánoci,“ uzavírá téma Pavel Včela.
Zdroje: mediaguru.cz, brnenska.drbna.cz, ceskenoviny.cz