Dnešním dnem začala platit směrnice EU, která nařizuje zákaz prodeje zahřívaných tabákových výrobků s příchutěmi a aromaty. Výrobci upozorňují, že tabákové produkty s příchutěmi jsou mezi uživateli oblíbené a zkušenost se zákazem z USA ukázala, že část lidí přešla zpět ke klasickým cigaretám. Tabákové firmy na zákaz reagují tím, že přicházejí na trh s bez tabákovými produkty. Zákaz nezačne platit současně ve všech zemích EU, což by mohlo vést k tomu, zákazníci si tak budou pořizovat ochucený zahřívaný tabák v okolních zemích.
Členské státy EU měly do svých právních řádů zapracovat zákaz prodeje zahřívaných tabákových výrobků s příchutěmi s účinností ode dneška, přičemž směrnice neumožňuje po tomto termínu žádné přechodné období pro doprodej zásob.
Již v minulosti stát zakázal prodávat klasické cigarety s příchutěmi a ochucený tabák k ručnímu balení. Jedním z hlavních důvodů zákazu je stoupající popularita těchto produktů, která souvisí s tím, že část lidí je nepovažuje za škodlivé. Velmi často tak sáhnou po zahřívaném aroma tabáku i mladí nekuřáci. Lékaři však varují, že aerosol zahřívaného tabáku má velmi podobné složení toxických látek jako cigaretový kouř.
Češi jsou velkými fanoušky jednorázových cigaret. Podle nejnovějších odhadů jich vykouří asi 30 milionů kusů. Bohužel ale často nevědí, že jsou jejich baterie nabíjecí a neměly by se vyhazovat po jednom použití. A nepomáhají jim v tom ani výrobci, kteří se snaží zbavit odpovědnosti a cigarety nelikvidují, jak mají. Odpadu tak přibývá závratnou rychlostí. Přitom by mohlo jít o užitečnou surovinu využitelnou třeba při výrobě powerbank nebo akumulátorů do elektroaut.
„Baterie obsahují nikl, kobalt a samozřejmě i lithium. Jsou nabíjecí, ne na jedno použití, je tedy velká škoda, že většinou končí v koši,“ říká Tomáš Kazda, přední český odborník na bateriové technologie, který se e-cigaretám věnuje v rámci vědecké studie VUT v Brně.
Alarmující je už jen zjištění, že z nevyužitých baterií by se daly vyrobit akumulátory až do 500 elektromobilů. A pro srovnání je jejich kapacita jen desetkrát menší než kapacita baterií ve smartphonech. Tím ale výzkum teprve začíná. Celkové výsledky budou k dispozici do konce letošního roku.
Zdroj: ČTK, Ekonews.cz