Některé známé značky zaujmou svým příběhem, jiné zajímavým názvem. A právě ty si tentokrát představíme. Většina z nich pochází z USA nebo z Německa, chybět ale nebudou ani dvě oblíbené značky z českého prostředí. Jak jejich jména vznikla a proč dodnes rezonují po celém světě?
Značka Nike nezapře svoji sportovní DNA. V roce 1964 ji totiž založili atlet Philip Knight a jeho trenér Bill Bowerman.
Název získala podle řecké bohyně vítězství Niké, která pomáhá profesionálním i amatérským sportovcům k těm nejlepším výkonům a sama také na poli sportovních značek vítězí.
Typická je svými ikonickými modely Airmax inspirovanými budovou Pompidou v Paříži nebo Jordan, které vytvořila pro slavného basketbalového hráče Michaela Jordana. A jako jedna z mála značek je dokáže stále inovovat a přinášet jejich unikátní reedice.
Zajímavý je také vznik názvu konkurenční značky Adidas, který odkazuje ke křestnímu jménu a příjmení zakladatele Adolfa Dasslera. Ten šil sportovní boty už od roku 1920 a spolupracoval se svým bratrem Rudolfem.
Největší úspěchy jim oběma ale přineslo rozdělení byznysu v roce 1949, kdy se etablovala značka Adidas. Rudolf později založil společnost Puma, kterou také všichni známe jako výrobce sportovního oblečení, bot a vybavení. Příběh je to opravdu neuvěřitelný, proto o něm byla napsána spousta článků, a v roce 2016 dokonce vznikl i film.
Japonský tvůrce značky Asics Kihachiro Onitsuka vytvořil název v roce 1949. Místo klasické zkratky ale použil rovnou akronym, který se nemusí hláskovat, ale tvoří plnohodnotné slovo. Vycházel přitom ze známého latinské sousloví „Anima Sana In Corpore Sano“, tedy „Ve zdravém těle zdravý duch“. Tyto hodnoty nese značka dodnes a navíc dokáže jít s dobou a vytváří moderní obuv nejen na běhání, ale i pro každodenní využití.
V roce 1957 přišel do Spojených farmaceutických závodů požadavek z nejvyšších míst. Jeho cílem bylo vytvořit československý nápoj, který bude dosahovat úrovně západní coly. Podařilo se a o dva roky později byla Kofola na světě. Název jí dal bylinkový sirup KOFO a původně se měla jmenovat Kofocola. To by ale mohlo způsobit problémy s ochrannou známkou, proto je to zkráceně Kofola.
Nápoj si oblíbili hlavně Češi a Slováci, kteří ho milují dodnes. Jediný útlum přišel v 90. letech, ale pod novým vedením se značně opět daří.
Národní klasikou můžeme bez nadsázky nazvat značku kakaa Granko, kterou si oblíbili dospělí i děti z celého Česka a Slovenska. Na trhu je už od roku 1979 a ani za tak dlouhou dobu neupadla v zapomnění, ale naopak se stala fenoménem. Od roku 1997 patří pod značku Orion, a spadá tedy do portfolia společnosti Nestlé.
Jméno značky je vlastně zkratkou slovního spojení granulované kakao a vzniklo díky veřejné soutěži, kterou podnik pořádal v roce 1978. Zapojit se mohli lidé z celé země a za vítězný návrh byla odměna 1 500 korun. Nakonec se potvrdilo, že v jednoduchosti je krása a zvítězil trefný a logický název, který se používá dodnes.
Objevte na podzim netradiční mandlovo-kokosové smoothie. Tato verze smoothie je skvělá jako dezert. Jelikož je však z mandlí, kakaových bobů a kokosu, načerpáte z ní zdravé tuky a bílkoviny, díky čemuž si ji můžete dopřát bez pocitu viny.
Ani na názvu oblíbených čokolád Milka není vůbec nic složitého. Zakladatel značky Philips Suchard ho vytvořil ze zkratky německých slov „milch“ neboli (mléko) a „kakao“. A to už v roce 1901, kdy se také poprvé objevil obal s typickou fialovou barvou, která Milku symbolizuje dodnes. Jen zlaté nápisy a jméno zakladatele postupně zmizely, aby nechaly vyniknout bílé, která odkazuje k čerstvosti, čistotě a kvalitě alpského mléka.
Technologického giganta Apple asi netřeba představovat. Vznik názvu značky ale za zmínku stojí. Ve své autobiografii ho barvitě popsal Steve Wozniak – spolupracovník Steva Jobse. Nápad pojmenovat firmu jako Apple Computers prý dostal Jobs ve chvíli, kdy společně jeli z letiště a vraceli se z Oregonu. Tam v roce 1976 navštívili jabloňový sad s jablky odrůdy McIntosh, a tak o ideálním názvu už nebylo pochyb. Ve zkrácené formě Apple rezonuje dodnes a dokazuje, že jednoduchost a bezprostřednost vítězí.
Zdroje: regiony.rozhlas.cz, mediaguru.cz, kofola.cz, denik.cz, sizeer.cz, freshlabels.cz, milka.cz, ceskymac.cz, adsport.cz