Víte, že značka LG vděčí za svůj název úspěchu korejské kosmetiky, Samsung znamená v překladu „tři hvězdy“ a logo Huawei je inspirováno květem chryzantémy? Pokud ne, prozradíme vám fascinující příběhy o vzniku log nejznámějších značek elektroniky a odhalíme jejich skrytý význam v rámci budování firemní identity.
Symbol nakousnutého jablka v monochromatickém odstínu znají spotřebitelé prémiové elektroniky po celém světě. Mobilní telefony, tablety i počítače od Applu vynikají nejen svou uživatelskou přívětivostí, ale také nezaměnitelným designem, jehož je logo nedílnou součástí.
Ačkoli Apple tuto teorii nikdy oficiálně nepotvrdil, logo nejspíš tvůrci Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne zvolili s odkazem na jeho biblický význam a na padající plod, který přivedl sira Isaaca Newtona k objevu gravitačního zákona. První verze loga dokonce tuto scénu zachycovala. Jablko v tomto případě představovalo symbol nenadálého osvícení.
Další verze už obsahovaly nakousnuté jablko, jehož ukousnutá část symbolizuje uplatnění nápadu, který přišel na mysl po pádu jablka ze stromu. Tvůrce loga Rob Janoff uvedl, že důvod nakousnutí byl prozaičtější – takové jablíčko je dobře rozpoznatelné i v menším měřítku.
Jedním z největších konkurentů společnosti Apple je bezpochyby Samsung, jehož oválné logo s nápisem je také velmi dobře zapamatovatelné. Jihokorejský elektronický gigant během své historie změnil logo hned několikrát.
Slovo Samsung se dá přeložit jako tři hvězdy. Zakladatel společnosti Lee Byung-chull údajně chtěl, aby se značka stala tak silnou a věčnou jako hvězdy na nebi. Tři hvězdy byly proto součástí jedné z prvních verzí loga. Následné logo od hvězd sice upustilo, avšak ovál, na němž bylo slovo SAMSUNG umístěno, však svým vizuálem připomínalo celý vesmír. Nejnovější verze loga obsahuje pouze vizuál SAMSUNG bez původního modrého pozadí.
Jedna z nejznámějších čínských značek telekomunikačních technologií, společnost Huawei Technologies Co. Ltd., byla založena v roce 1987 a její původní logo má podobu 15 červených paprsků, které mají představovat vycházející slunce.
V roce 2016 bylo 15 paprsků vyměněno za 8 okvětních lístků chryzantémy, květiny, která pochází z východní Asie. Ta má připomínat prozákaznický přístup společnosti a její pozitivní zaměstnaneckou politiku. Aktuální verze Huawei loga, v níž došlo pouze k jemné úpravě písma v názvu, byla přijata v roce 2018.
Jedním z největších výrobců elektroniky a multimédií na světě je japonská společnost Sony, kterou v roce 1946 založili Akio Morita a Masaru Ibuka. Tehdy se společnost jmenovala Tokio Tsushin Kogyo a ve znaku měla písmeno T sestavené z obráceného rovnoramenného lichoběžníku a kosočtverce umístěného uvnitř černého prstence.
Název Sony se v logu objevil až v roce 1955. Slovo pochází z latinského sonus neboli zvuk. Občas se ale objevuje též spojení se slovem son (syn), které se v japonské kultuře pojí s označením mladého člověka s inovativním pohledem na svět. Dnešní podobě se logo přiblížilo v roce 1958 a od té doby prochází spíše drobnějšími obměnami písma.
O něco prozaičtější je logo kalifornské značky HP, jež se zaměřuje na hardware a software pro kanceláře, ale i soukromé uživatele. Jejími zakladateli jsou absolventi Stanfordské univerzity David Packard a William Reddington Hewlett, kteří zahájili podnikání v roce 1939.
Původní verze loga obsahovala celá příjmení zakladatelů a byla černobílá. V roce 1954 byl název zredukován na iniciály HP v černém kruhu, kde noha H směřuje nahoru a noha P dolů. Tento drobný detail měl připomínat snahu značky jít za hranice vědění, rozšiřovat obzory a předběhnout svou dobu. V 70. letech bylo logo převedeno do barevné verze, modrého obdélníku a teprve v roce 2018 se logo začalo přibližovat dnešní verzi modrého kruhu s písmeny uvnitř.
Kdo by to řekl, že za zrodem společnosti LG, kterou dnes zná téměř celý svět, stál první korejský make-up s názvem Lucky Cream, jehož úspěch dal vzniknout samotnému názvu společnosti. Na trh jej ve 40. letech 20. století uvedla společnost Lucky Chemical Co., která se během následujících 30 let stala lídrem chemického průmyslu a postupně expandovala do dalších odvětví včetně high-tech průmyslu.
V roce 1995 byla firma sloučena se společností Goldstar, brandem, který v Koreji vyvinul mnoho prvních klíčových elektronických produktů. Firma tak dostala nový, modernější a kratší název LG a logo, v němž je menší L umístěno uvnitř velkého G. V roce 2005 zešedl nápis LG a v roce 2011 dostalo logo 3D rozměr.
K poslednímu redesignu došlo v roce 2023. Nové logo má poprvé čtvercový tvar, zkratka zcela postrádá okraje a dostala tak čistší a efektivnější vzhled. Designéři LG také změnili barvu z vínové na světle červenou. Všechny tyto změny odráží vyvíjející se identitu společnosti, která chce působit moderněji a přímočaře.
Nippon Kogaku Kogyo Kabushikigaisha (neformálně nazývaná Nikko) neboli Japan Optical Industries Corporation je původní název společnosti Nikon, která vznikla už v roce 1917. První logo sestávalo z trojúhelníku, který připomínal horu Fudži, a konvexní prvky zřejmě naznačovaly lom světla, čočku a optiku, tedy produkty, jež tehdy firma vyráběla.
V roce 1946 firma představila svůj první fotoaparát s názvem Nikon a záhy na to updatovala své logo a název přeložila do angličtiny. V roce 1946 se poprvé objevilo samostatné slovo Nikon, které vzniklo ze zkráceniny názvu Nikkō, což znamená sluneční světlo. Název Nikon se nakonec stal synonymem pro celou řadu fotoaparátů a dvě k byla nakonec z názvu vypuštěna.
Od té doby si firma v logu různě pohrávala s kombinací černých písmen na žlutém pozadí, až došla k aktuální verzi, kde jsou na žlutém pozadí vidět bílé odlesky, které naznačují blesk.
Zdroje: CNN, logos-world, Apple, Huawei, Samsung, Sony, LG, Nikon, Kupi