Řetězec Penny zdražil v Německu některé výrobky skoro o 100 %. Ukazuje tak zákazníkům skutečné ceny

Žena nakupuje v supermarketu Minerva Studio / Shutterstock.com

Jak by v obchodech vypadaly ceny potravin, kdyby do nich byly zahrnuty i ekologické nebo zdravotní náklady způsobené výrobou? Realitu se zákazníkům snaží tento týden ukázat řetězec Penny v Německu. Ve všech zdejších 2 150 prodejnách se dočasně na pultech objevily jogurty, párky nebo sýry za tzv. skutečné ceny, které jsou mnohdy i téměř jednou tak vysoké. Jaký má mít experiment dopad a jaké položky by ideálně měly být do cen potravin zahrnuté?

Přečtěte si také

Česká pošta a DPD spojují síly: Balík z DPDčka vyzvednete nově i na poště

Které výrobky řetězec Penny zdražil a proč?

Zkušebním zvednutím cen u vybraných devíti produktů, zahrnujících například párky, sýry, ovocné jogurty i rostlinné řízky, se řetězec Penny po celém Německu snaží upozornit na skutečné náklady potřebné na výrobu mnohých potravin, které zůstávají skryté a mohou se projevit až z dlouhodobého hlediska.

Jedná se o současné i budoucí náklady spojené se znečišťováním půdy (například hnojivy nebo živočišným chovem), změnou klimatu a produkcí CO2, zneužíváním pitné vody nebo výdaji na lékařskou péči pracovníků i populace všeobecně.

Malý globus v nákupním vozíku CalypsoArt / Shutterstock.com

Na základě čeho byly stanoveny nové ceny?

Hodnotu „skutečných cen“, které berou v potaz i výše zmíněné ekologické či zdravotní náklady, vypočítali vědci z technologického institutu v Norimberku a z Greifswaldské univerzity. Podle doktorky Amelie Michalke, expertky ze zmíněné německé univerzity, doposud není možné kalkulovat skutečné náklady na zdraví a životní prostředí u více než pár vybraných produktů, které se aktuálně staly předmětem experimentu v řetězci.

„Zatím nám chybí komplexní vědecký pohled. Nicméně doufáme, že i tato malá iniciativa podmíní impuls k diskuzi a zvážení cen potravin tak, aby byly přívětivé pro zákazníky a fér k planetě,“ vysvětlila Michalke.

Ulovte si svůj oblíbený sýr v akci

Jak moc se ceny změnily?

V rámci pokusné akce tak například vzrostla cena vybrané značky sýru maasdamer či vybraných párků o 94 % (z 3,29 € na 5,36 €, což v přepočtu na koruny dělá navýšení o 50 Kč). U mozzarelly se zvedla o 74 % (z 0,89 € na 1,55 €, tedy zdražila o cca 16 Kč), u ovocného jogurtu o 37 centů, tedy o necelých 9 Kč.

„Chtěli jsme upozornit na skryté environmentální náklady spojené s cenou potravin,“ uvedl za Penny pro německá média vedoucí provozu Stefan Görges. „Musíme se zaměřit i na nepříjemnou skutečnost, že ceny našich potravin, které utváří celý dodavatelský řetězec, žádným způsobem nereflektují i ekologické náklady,“ dodal Görges.

Ukázka nové německé kampaně Penny Penny.de

Vegan potravina zdražovat téměř nemusela

Na význam udržitelné výroby potravin navíc během experimentu upozornil fakt, že mezi výrobky zahrnutými do pokusu se objevily i veganské rostlinné řízky. U těch totiž, na rozdíl od výše zmíněných párků nebo sýrů, byla „skutečná přirážka“ mnohem nižší. Oproti běžné ceně 2,69 € se na týden zdražily pouze o 0,14 €, tedy zhruba o 3,5 koruny. Je to zejména díky tomu, že jejich výroba je již nyní šetrnější k životnímu prostředí a více respektuje přírodní zdroje i lidské zdraví.

  • Z podobných důvodů zařazuje rostlinné výrobky do svých privátních značek čím dál více řetězců. Kromě Penny jim význam v poslední době přikládá i Lidl, Kaufland nebo Tesco.

Přirážka půjde na dobrou věc

Neobvyklá kampaň probíhá na všech německých prodejnách Penny po celý tento týden. Jejím účelem je nejen zviditelnění značky v souvislosti s její ekologickou činností, ale také šíření povědomí o problému. Výtěžek ze zvýšených cen plánuje řetězec věnovat lokálním farmářům.

Zdroje: TheGuardian.com, Penny.de