Více než polovina potravin a drogistického zboží se u nás prodá ve slevě. Česká republika se tím řadí na první místo v celé Evropské unii. Které potraviny v akci nakupují Češi nejčastěji a jak si stojí ostatní země?
Češi slevové akce milují – a to čím dál tím více. Podle dat společnosti NIQ nakupují Češi aktuálně až 62 % rychloobrátkového zboží ve slevě. Před zhruba deseti lety, v roce 2012, se přitom zboží v akcích prodalo pouze 45 procent a v roce 2004 to bylo pouhých 25 %.
Jak vysvětlil analytik Jakub Špika, lze říci, že z každé utracené stokoruny padne 62 Kč na nákup zboží v akci. Mezi nejpopulárnější patří především:
Pro srovnání, v Portugalsku, které je v počtu slevových akcích na druhém místě, se ve slevě prodá jen zhruba 46 % zboží, tedy o 15 % méně než u nás. Ve Slovensku, které je na třetím místě, je to pak 43 %.
Kupte se slevou Máslo Jihočeské Madeta.
Za vysokou popularitou nakupování v akcích u nás stojí hned několik faktorů. Jedním z je například nižší sortiment privátních značek obchodních řetězců – v zemích, kde je na výběr více privátních značek, je totiž obliba slevových akcí naopak nižší. Například v sousedním Německu tvoří privátní značky téměř polovinu všeho nabízeného zboží, na zboží v akci jde však jen zhruba pětina všech výdajů, které tamní obyvatelé utrácí.
Lidé si slevové akce navíc o to více oblibují i s všudypřítomným růstem cen. Už začátkem loňského roku sledovalo slevové akce na potraviny kolem 80 % nakupujících, každý druhý se pak zajímal i o slevové akce na drogerii a kosmetiku.
Do karet Čechům nahrává i dobrá dostupnost zboží v akcích. Díky online letákům o nich mají dobrý přehled a své nákupy si mohou plánovat tak, aby jim finančně vycházeli co nejlépe. Využít k tomu mohou třeba i nákupního rádce Kupi.cz, který jim nejen ukáže, kde dané produkty seženou nejlevněji, ale mohou si v něm i nastavit upozornění na to, až bude jejich oblíbený výrobek v akci.
Slevové akce jsou pro Čechy prakticky národním sportem. Způsobů, jak ušetřit, však obchodní řetězce nabízejí ještě více. Mezi nejpopulárnější patří sbírání bodů za nákupy, které lze uplatnit v kampaních výměnou za levnější zboží a dárkové předměty všeho druhu.
Rozšířené jsou také věrnostní programy a karty, s nimiž zákazníci získávají ještě vyšší slevy. Patří mezi ně například Tesco Clubcard, Billa Bonus Club, Globus Bonus, Kaufland Card, Moje Penny, Můj Albert, Lidl Plus a další.
Zdroj: ČTK, Novinky.cz