Není žádným tajemstvím, že je na světě více obézních lidí než těch podvyživených. Může za to nejen nedostatek pohybu, ale především příjem nezdravých jídel. Je sice volbou každého z nás, co budeme konzumovat, ale pokud jsou lidé obklopeni reklamou na nezdravá jídla, výrazně to trend jeho konzumace podporuje. Řada zemí se rozhodla, že nebude reklamy na nezdravá jídla tolerovat a patří k nim i Německo, které chce takovou propagaci omezit u té nejdůležitější cílové skupiny.
V Německu jsou trnem v oku zejména reklamy na nezdravé potraviny, které jsou zaměřeny na nejmladší publikum, protože právě v dětství se nejvíce formují stravovací návyky, které si následně lidé mohou držet i po celý život. Ministr zemědělství a potravinářství zelených Cem Özdemir předložil návrh, který by zakázal uvádět nezdravé potraviny na trh zaměřené na osoby mladší 14 let.
Zákaz by se vztahoval na reklamy, jejichž obsah je přizpůsoben dětem prostřednictvím dětského jazyka, designu nebo dětí jako herců, stejně jako marketing prezentovaný v kontextu, kde jsou zvláště cíleny děti, například billboardy u škol, reklamy na sociálních sítích nebo TV spoty během dětských pořadů.
Kupte se slevou Limonáda Coca Cola.
Cem Özdemir prohlásil: „Během dětství se formují stravovací a pohybové návyky – tato fáze života je klíčem k udržitelně účinným opatřením k prevenci obezity, adipózy a dalších nemocí souvisejících s dietou. Reklamy na potraviny s příliš vysokým obsahem tuku, cukru a soli mají prokazatelný vliv na stravování dětí a mládeže.“
K tomu, aby jeho návrh prošel, by Özdemir potřeboval souhlas vlády i německého parlamentu a v obou případech je nutná podpora koaličních partnerů. Není tedy jisté, jestli návrh projde, protestují proti němu zejména potravinářské společnosti, podle kterých je to omezování podnikání a každý člověk by se měl rozhodovat v oblasti stravování sám.
Ministr není pro zákaz reklamy na nezdravá jídla obecně, jen by podle něj neměla být zaměřená na děti. Podle jeho plánů by měla být taková reklama zakázána ve všech médiích relevantních pro děti, včetně televize, rádia a YouTube a Instagramu. Řekl, že by se v budoucnu měla taková reklama vysílat pouze mezi 23.00 a 6.00.
Jaké jídlo je zdravé a nezdravé? Tyto definice by podle něj měla být založena na pokynech Světové zdravotnické organizace.
Zatímco se u nás o regulaci reklam na nezdravá jídla zřejmě neuvažuje, v České republice je už od roku 2017 ve školách zakázáno provozovat bufety nebo automaty, které nezdravou stravu dětem vydávají. I když si děti mohou koupit tyto potraviny mimo školu, ve školách už k ní přístup nemají.
Podobné je to v sousedním Slovensku, zde začal tento zákaz platit letos, konkrétně od 15. 3. 2023. Bufety ve školách zde už nemohou nabízet přeslazené a energetické nápoje, hamburgery nebo smažená jídla. Tento zákaz platí například i v Rumunsku, kde si děti bonbóny, chipsy a další nezdraví jídla ve školách nekoupí. Někde platí tyto zákazy už mnoho let, jinde se teprve zavádí nebo se nad jejich zavedením uvažuje.
Každý rok se celosvětově zvyšuje množství nemocí souvisejících se stravou, jako je diabetes 2. typu, nadváha a obezita, kardiovaskulární onemocnění, mrtvice, hypertenze a některé druhy rakoviny. Vzhledem k tomu, že se lidé méně hýbou a ve stravě převládají ultra zpracované potraviny a nápoje s vysokým obsahem tuků, cukru a soli, počet lidí žijících s nemocemi souvisejícími se stravou bude nadále stoupat.
Například cukrovka je jednou z deseti nejčastějších příčin úmrtí na celém světě. 537 milionů dospělých žije s diabetem, to je zhruba 1 z 10 dospělých. Předpokládá se, že toto číslo vzroste do roku 2030 na 643 milionů a do roku 2045 na 784 milionů.