Nakupování v zahraničí je mezi českými spotřebiteli čím dál tím populárnější, natož pak nyní, v době neustálého zdražování potravin. Nákupem u sousedů se totiž dá leckdy snadno ušetřit. Jaká destinace je na nákupy nejoblíbenější a kolik Češi v zahraničí průměrně utratí za nákup?
Nakupování u sousedů je mezi Čechy čím dál tím oblíbenější, natož pak dnes, kdy se lidé snaží ušetřit kde se jen dá. Vidina delší cesty za slevami tak pro leckoho není žádný problém, především pro lidi bydlící blíže u hranic.
Podle údajů agentury Ipsos, která zkoumala tento trend mezi 3 047 respondenty ve věku 18 až 65 let, jezdí do zahraničí pravidelně nakupovat až čtvrtina všech obyvatel, a to i několikrát týdně. Dalších 22 % Čechů pak v zahraničí nakupuje nahodile, maximálně dvakrát do roka.
Kupte se slevou Mléko trvanlivé Jihočeské Madeta - 1,5% polotučné.
Ze všech destinací je přitom pro nakupující nejpopulárnější Polsko, do kterého alespoň párkrát do roku zamíří 29 % nakupujících. V závěsu za ním jsou německé obchody, které navštěvuje zhruba 19 % nakupujících. Rakousko preferuje 5 % a poslední Slovensko pouhá 3 %.
Podle výsledků průzkumu tvoří naprostou většinu nákupů potraviny. Pro zásoby čerstvého jídla a pití, ale také mražených a trvanlivých potravin jezdí do zahraničí téměř 70 % nakupujících. Oblíbená je také drogerie a kosmetika, kterou v zahraničí nakupují tři pětiny dotázaných. Naopak léky, případně zboží pro děti nebo domácí mazlíčky nakupující o sousedů příliš nevyhledávají – vyráží pro ně jen zhruba desetina z nich.
Kupte se slevou Pizza mražená Ristorante Dr. Oetker.
Do nejpopulárnější nákupní destinace, do Polska, vyráží Češi především pro čerstvé maso a ryby, čerstvé potraviny, ale také pro pohonné hmoty nebo cigarety. V Německu je populární nakupovat drogerii a kosmetiku, v Rakousku a Slovensku pak Češi do košíků nejčastěji dávají alkoholické nápoje, případně zboží pro domácnost a zahradu.
Také zvažujete výpravu do obchodů v zahraničí, nebo do nich dokonce pravidelně jezdíte? Na svůj nákupní výlet se nezapomeňte vybavit nákupním seznamem – z online letáků na Kupi.cz. Kromě českých akcí zde naleznete i letáky oblíbených polských, německých, rakouských i slovenských obchodů.
Za jeden nákup v zahraničí utratí Češi v průměru 2 829 Kč. Podle zástupců Asociace malých a středních podniků ČR přitom tyto peníze mohou u nás chybět, jelikož s nimi Česko přichází o DPH a spotřební daně. Odhadovaná ztráta je více než deset miliard Kč ročně, reálně by však celková částka mohla být ještě vyšší.