Možná to znáte sami, některý z vašich spotřebičů přestane fungovat a vy začnete s hrůzou přemýšlet, kde vzít peníze na nákup nového. Už nebude nutné kvůli drobné závadě kupovat nový spotřebič. Evropská komise přijala návrh, který má spotřebitelům umožnit opravu celé škály spotřebního zboží, od vysavačů až po pračky nebo televize. Něco takového by mohlo lidem ušetřit peníze, a zároveň se postarat o menší produkci nebezpečného odpadu.
U mnoha spotřebičů je špatná dostupnost náhradních dílů nebo možnost servisu, která je tak náročná a zdlouhavá, že ji mnoho lidí nevyužije. Cílem EU je snížit množství odpadu, snížit produkci CO2 a podpořit oběhové hospodářství. Právo na opravu bude velkou výhrou pro spotřebitele, pro které je oprava v mnoha případech mnohem výhodnějším řešením. Vrásky na čele to může přidělat jen výrobcům a prodejcům, kterým se sníží prodeje a přibude jim práce navíc.
Kupte se slevou Sada ručního nářadí Starline.
Didier Reynders, evropský komisař odpovědný za práva spotřebitelů, prohlásil: „Abychom měli jistotu nízkých nákladů, snažíme se zorganizovat nový ekosystém mnoha a mnoha malých a středních podniků zapojených do systému oprav a do sítě oprav, protože pro výrobce bude povinností zveřejňovat informace o produktu, o způsob opravy produktu. Takže pro mnoho malých a středních podniků bude možné zúčastnit se procesu opravy.“
Do návrhu byly zahrnuty jen určité druhy spotřebního zboží. Právo na opravitelnost by se mělo týkat sortimentu jako jsou domácí pračky a pračky se sušičkou, myčky nádobí, chladicí spotřebiče, elektronické displeje, vysavače, servery a úložiště dat. V seznamu zatím chybí mobilní telefony, bezdrátové telefony a tablety. Návrh práva na opravu tohoto sortimentu vznesla Evropská komise už v roce 2020. Přidán bude ale až později, protože nejprve musí zákonodárci bloku přijmout příslušné požadavky na opravitelnost ekodesignu.
Doposud nebyli spotřebitelé dostatečně motivováni k tomu, aby opravu využili, ale když bude ukotvena v zákoně, zcela to změní situaci. Spotřebitelé budou mít nově právo na opravu nejen u výrobků, které jsou v zákonné záruce, ale i u výrobků, na které se už nevztahuje.
Evropská komise uvedla v tiskové zprávě následující: „Během posledních desetiletí byla výměna často upřednostňována před opravou, kdykoli se produkty stanou vadnými, a spotřebitelé nebyli dostatečně motivováni k tomu, aby své zboží po vypršení zákonné záruky opravili. Návrh usnadní a zefektivní pro spotřebitele opravy namísto výměny zboží. Větší poptávka se navíc promítne do podpory sektoru oprav, a zároveň podnítí výrobce a prodejce k rozvoji udržitelnějších obchodních modelů."
Výrobce bude muset povinně prozkoumat, jestli je oprava možná, a pokud nebude oprava technicky nemožná, už ji nemůže odmítnout. Připravované legislativní návrhy budou velkou změnou pro konzumní trh, který byl doposud nastavený tak, aby si lidé kupovali nové a nové zboží. Zatím není jisté, do jaké míry budou spotřebitelé nefunkční zboží opravovat, ale pokud svého práva využijí, může to vést k větší trvanlivosti výrobků a k menšímu množství elektronického odpadu.