Češi jsou národem pivařů a dokazují to i statistiky, podle kterých vypijeme nejvíce piva za rok. Pivo známe v tekuté podobě, kterou si vychutnáváme z plastových nebo skleněných lahví, z kelímků, plechovek nebo ze sklenic. Dokážete si ale představit instantní pivo? Většina z nás si už zvykla na instantní kávu, instantní nudle nebo třeba polévku. Instantní pivo ale není aprílovým žertíkem, ale skutečným produktem pivovaru, který ho považuje za budoucnost piva.
Pokud nám nějaký národ může v konzumaci piva konkurovat, jsou to Němci. Právě v jejich domovině vzniklo něco, co nemá zatím ve světě obdoby. Německý klášterní pivovar Klosterbrauerei Neuzelle vyvinul podle svých slov první práškové pivo na světě. Jedná se o pivo s nulovým obsahem alkoholu a vysokým obsahem dextrinu. Vzniklo tak, že bylo před zpracováním uvařeno jako obvykle a následně přeměněno na prášek, který se rozpustí ve vodě.
Kupte se slevou Pivo Pilsner Urquell.
Produkt byl vyvinut s finanční podporou německého spolkového ministerstva pro hospodářství a energetiku (BMWi) a ve spolupráci s dalšími nejmenovanými technologickými partnery. O prvním práškovém pivě bylo možné slyšet už v roce 2019, kdy ho ukázal indický pivovar Kingfisher. Nakonec se ale ukázalo, že jde jen o aprílový žert. Instantní pivo od pivovaru Klosterbrauerei Neuzelle ale aprílovým žertem není a chce s ním dobýt svět.
Německý pivovar Klosterbrauerei Neuzelle chce změnit způsob výroby piva zkrácením procesu a menší spotřebou surovin a energie. Zatím není jisté, jak veřejnost tento produkt přijme, proto pivovar plánuje uvádět na trh do poloviny roku 2023 práškové pivo v malých množstvích, aby otestoval jeho popularitu.
Hlavní výhodou by měla být zejména nízká hmotnost, která masivně sníží náklady na dopravu. Produkt má jen 10 % hmotnosti běžného piva, zbylých 90 % tvoří voda, ve které se prášek rozmíchá. Právě nízká hmotnost činí z tohoto piva atraktivní produkt pro vzdálené trhy, jako je Asie a Afrika, kde jsou náklady na dopravu vyšší.
Společnost však chce rozšířit výrobu a zavést kromě nealkoholické verze i alkoholickou. Spotřebitelé v Evropě jsou klasickému pivu oddaní, ctí tradici, zakládají si na věrnosti ke značce a málokdy se odhodlají okusit něco nového. Ve světě je to ale jiné a společnost si slibuje, že by svým produktem mohla narušit tradiční obchodní model piva a globálně cílit na širokou škálu nových spotřebitelů.
Akcionář klášterního pivovaru Neuzelle, Helmut Fritsche, prohlásil: „Vzhledem k tomu, jak se chováme k životnímu prostředí, nastal čas otestovat klasickou výrobu piva a logistiku. Miliardy litrů vody se přepravují spotřebitelům po celém světě, protože se pivo skládá až z 90 procent z vody. Z hlediska životního prostředí již šetříme na dopravě, ale zatím ne na využití zdrojů a výrobních nákladech.“
Investoři jednají s Klosterbrauerei Neuzelle o tom, jak uvést její nový obchodní model do praxe. Z hlediska životního prostředí společnost už ušetřila na dopravě, ale stále se musí soustředit na využívání zdrojů a snižování výrobních nákladů. Instantní mok společnosti má potenciál změnit způsob výroby piva, snížit náklady a méně zatěžovat životní prostředí. Zatím je jen ve hvězdách, jestli se instantní pivo ve světě ujme, ale jeho potenciál je rozhodně velký.