Čtyři z pěti Čechů pijí víno. U jedné skleničky ale zůstane málokdo

Sklenice s bílým a červeným vínem Kartashov Stas / Shutterstock.com

Podle nejnovějšího výzkumu agentury Nielsen si alespoň občas dopřeje víno 83 % Čechů. Minimálně jednou týdně ho pije necelá pětina z nás a průměrně si přitom dá dvě skleničky. Zhruba 10 % lidí ale nestačí ani celá láhev. Jaký druh vína máme nejraději a kde ho kupujeme?

Přečtěte si také

Topná sezóna je tady! Jak ušetřit? Zapomeňte na trenýrkovou teplotu a zjistěte si nízký tarif

Většinou si dáme dvě skleničky

Za průměr můžeme považovat dvě skleničky, které vypije 46 % dotázaných. Více než třetina dotázaných přiznala, že běžně konzumuje i tři nebo více skleniček. A to už není malé množství. Pouhých 10 % Čechů si ale běžně dá více než jednu láhev.

Je čas na skleničku

Vede suché bílé víno bez bublinek

Ve většině případů saháme po tichém bílém vínu, které si oblíbily všechny věkové kategorie. Vůbec nejoblíbenější je však mezi ženami od 35 do 44 let. Naopak muži a starší generace více zmiňují červené víno, přesto častěji volí bílé. Z pohledu sladkosti pak preferujeme suché varianty, které pije celá třetina Čechů. Polosladké víno si oblíbilo 29 % lidí, ale sladké odrůdy se těší oblibě jen u desetiny dotázaných.

Žena veze nákupní vozík vedle regálu s vínem 06photo / Shutterstock.com

Prémiová vína i lahve za pár korun

Dříve byl výběr vín v supermarketech velmi omezený a na kvalitní láhev jste v nich narazili jen zřídka. Za poslední roky se ale situace hodně zlepšila a zejména velké hypermarkety nabídku výrazně rozšířily. Na své si přijde opravdu každý. Vedle nejlevnějších stolních vín tu najdete i spoustu lahví ve střední cenové kategorii a nechybí ani několik prémiových produktů. Třeba pravé šampaňské dnes koupíte i v Lidlu nebo Kauflandu. Druhým nejčastějším místem jsou specializované kamenné prodejny, e-shopy skončily až na třetím místě.

Je libo něco na přípitek?

Kupte se slevou Sekty Mucha.

Porovnat slevy

Pomalu se učíme pít kvalitní víno

Výjimečně si dopřejeme i drahá vína, která kupujeme hlavně jako dárek, případně si je necháváme pro slavnostní příležitosti. Obecně ale tento trend stoupá i mimo období svátků. A naší pozornosti se v posledních letech těší také nové odrůdy jako Solaris, Hibernal nebo Johanniter. Zákazníkům slibují nové chutě a vinařům vyšší výnosy při nižší ekologické zátěži.

„Když srovnám dobu před pěti lety, tak dnes lidé určitě více kupují kvalitnější vína,“ potvrzuje majitel vinotéky v Ostravě-Porubě Jaroslav Cahlik. Spousta lidí se podle něj také často zajímá o vína, která vyhrála různé degustační soutěže.