Online nákupy neustále narůstají na popularitě, zákazníci ovšem začínají v současné krizi šetřit a internetoví prodejci musí hledat nové způsoby, jak nakupující v záplavu konkurence přilákat. Jaké trendy budou letos vládnout e-commerci a co se pro spotřebitele i obchodníky změnilo s velkou lednovou novelou?
Jednou z největších marketingových zbraní e-shopů byly vždy dostupné ceny, výhodné akce, obří slevy a záplavy pozitivních recenzí na nabízené produkty i obchod jako takový.
Podle Jiřího Lexy, vedoucího marketingového oddělení z firmy Lemonero, bude pro e-shopy schopnost udržet si stávající zákazníky a zlepšit jejich nákupní zážitek v aktuální situaci naprosto klíčová. Trendem podle něj bude zrychlování vyřizování objednávek, zlepšení zákaznického servisu i dobrá zákaznická zkušenost podpořená pozitivními recenzemi.
Právě slevy a recenze se ale mohou stát pro mnohé obchodníky kamenem úrazu. Podle spotřebitelské novely, která vešla v platnost 6. ledna 2023, se například slevy nyní již musí všude vypočítávat z prodejní ceny za posledních 30 dnů (nikoliv z doporučené maloobchodní nebo jiné vymyšlené) a z recenzí na webu musí být jasné, jakým relevantním způsobem je obchodník získal, tedy například na základě skutečně provedené objednávky.
Jaké další změny aktuální novela pro spotřebitele přináší? Kromě zákazu dvojí kvality potravin se jedná také o větší ochranu zákazníků při uzavírání online smluv, větší transparentnost prodejců na online tržištích a povinnost prodejců uvádět, podle jakých parametrů řadí nabídky na svých stránkách – vždy musí být zřejmé, které produkty jsou například zvýrazněny na základě placené reklamy.
S umělou inteligencí se budeme setkávat při nákupech čím dál více. E-shopy díky ní úspěšně cílí svou reklamu, automaticky komunikují se zákazníky prostřednictvím chatbotů nebo sledují a odhadují nákupní chování a preference svých klientů. Stále častěji ji ale začínají využívat i ve prospěch zákazníků a jejich pohodlí a spokojenosti s nákupy.
Kupte se slevou Horkovzdušná fritéza Delimano Star.
Trendem se stávají virtuální nákupní asistenti. Například v aplikaci parfumerie Notino si pomocí fotoaparátu ve svém telefonu můžete zkoušet „na vlastní kůži“ odstíny rtěnek, make-upů, očních stínů a řasenek. Nivea zase nabízí diagnostiku pleti na dálku pomocí selfie, na základě kterého vám doporučí produkty přesně na míru. Výjimkou za chvíli nebude ani využívání umělé inteligence u módních značek – nahrajete vlastní fotografii a poté budete moci virtuálně zkoušet nabízené modely oblečení, obuvi a doplňků.
Zájem o udržitelnost stoupá nejen ze strany obchodníků, ale i zákazníků, pro které může být ekologické smýšlení e-shopu důležitým rozhodovacím faktorem. Velkým trendem se stávají vlastní secondhandové platformy či služby e-shopů, které umožňují vykupovat, přeprodávat či vyměňovat použité zboží. Druhou šanci potom již dávno nedostává pouze oblečení, do oběhu se díky mnoha obchodům vrací i sportovní vybavení, nábytek nebo knihy.
Kupte se slevou Fitness podložka Crivit.
Očekávat také můžeme větší důraz na ekologické balení zásilek i jejich obsahů. Již nyní nabízí některé internetové prodejny možnost nechat si (většinou za poplatek) zabalit objednávku do recyklovaných či jinak ekologických obalových materiálů.