Zatímco v době prosperity bylo zboží z druhé ruky na ústupu, od začátku krize stoupá jeho popularita raketovým tempem. Lidé ho chtějí nejen proto, že je levné, ale také proto, že jeho nákupem podporují cirkulární ekonomiku zaměřenou na udržitelnost. Tržby závratně rostou nejen drobným hráčům, ale především velkým společnostem, jako je Vinted. Nastává zlatá éra byznysu s použitým zbožím, je ovšem třeba počítat s rychle rostoucí konkurencí.
Litva je sice malou evropskou zemí, ale pochází odsud největší online tržiště použitého zboží, zejména oblečení a doplňků. Vinted vznikl už před 14 lety a od té doby se rozšířil po celé Evropě, včetně České republiky.
Jeho postupná cesta vzhůru byla výrazně podpořena krizí a jeho tržby exponenciálně rostou – za loňský rok vzrostly ze 148 milionů na 245 milionů eur, což představuje nárůst o 65 %. Může se to zdát jako úspěch, avšak přesto Vinted zažívá rekordní ztráty, které vzrostly z 24 milionů eur v roce 2020 na 118 milionů v roce 2021.
Kupte se slevou Aviváž Silan.
Podle obchodního magazínu Quote mohou za ztrátu především prudce zvýšené marketingové investice. Říká se, že propagace je v podnikání alfou a omegou úspěchu a Vinted za ni loni utratil neuvěřitelných 193 milionů eur, což je třikrát více než o rok dříve. Podle všeho nejde o ledabylé rozhazování penězi investorů, ale o promyšlenou strategii. Je založená na tom, že se ve správný čas vyplatí obětovat zisk ve prospěch zrychleného růstu.
Vinted je v Evropě největší platformou pro obchodování s použitým zbožím a jeho hodnota je 3,5 miliardy eur. Podle generálního ředitele společnosti Thomase Plantengy růst společnosti zdaleka neskončil. Již za prvních devět měsíců letošního roku došlo k dalšímu nárůstu tržeb o 37 % a podle něj je trh použitého zboží jen kapkou v moři a představuje pouze 3 až 4 % celkového módního růstu.
Ještě nikdy v historii nebyla lepší příležitost k podnikání s použitým zbožím. Počet společností v tomto sektoru velmi prudce roste, a to může být pro platformu hrozba. Plantenga ovšem uvádí, že největší hrozbou jsou lidé nakupující novou módu. Cílem společnosti je přesvědčit je o tom, aby nekupovali nové zboží, ale nejprve se podívali na nabídku toho použitého.
Společnost nemá v plánu expandovat do celého světa, protože jsou ostatní trhy až příliš odlišné. Jak ale lidi přesvědčit, aby nakupovali použité zboží? Vinted přišel s nápadem na evropskou síť šaten, kterou chce postupně v jednotlivých zemích vybudovat. „Chceme, abyste v Nizozemsku dali oblečení do skříňky a vyzvedla si ho žena ve Francii. Evropa je náš domov a tomuto trhu opravdu rozumíme,“ popisuje Thomas Plantega.
Ne každý přišel použitému zboží na chuť, ale doba se mění a s ní i zvyklosti spotřebitelů. Zájem o takový sortiment bude i nadále růst. Jelikož je konec krize v nedohlednu, stává se tento byznys velmi lukrativním a do budoucna lze očekávat významný narůst secondhandových platforem i kamenných obchodů. V konečném důsledku by tak mohli být ohroženi výrobci oblečení, kteří nebudou moci konkurovat cenám použité módy.