Káva je dražší, ale přesto Starbucks profituje. Vsadil na jednoduchý trik

Ledová káva ze Starbucks Boyloso / Shutterstock.com

Jak kávu máte nejraději? Jde o otázku, na kterou dostaneme různé odpovědi. Někteří preferují levnou instantní kávu, která pro ně znamená méně než korunové náklady na šálek, jiní neváhají vážit cestu do kavárny, aby si zde dopřáli lahodnou kávu přesně tak, jak ji mají nejraději. Kávových labužníků přibývá a neváhají si za kvalitu připlatit. Nejznámějším řetězcem kaváren na světě je Starbucks, který dokázal, že i navzdory krizi dokáže na kávě profitovat.

Přečtěte si také

Lidl vs. Coca-Cola: Souboj vánočních kamionů startuje! Kdy a kde je potkáte?

Tržby Starbucks se navýšily

Konzumace kávy je jednou z mála závislostí, kterou by si většina lidí dokázala odpustit. Budoucnost Starbucks začala vypadat během krize nejistě, ale to se změnilo a tržby společnosti rostou i přesto, že mají lidé menší rozpočet než dříve. Tržby společnosti vzrostly o 3 % na 8,41 miliardy dolarů. Zvedají se i přesto, že její ceny vzrostly o zhruba 6 %.

Starbucks vsadil na něco, co má u zákazníků zaručený úspěch – na personalizaci. Jak jsme už zmínili na začátku, každý má rád kávu trochu jinak a tento řetězec se zaměřil na to, aby mohl nabídnout ke kávě něco extra. U zákazníků s tím zabodoval na plné čáře. Od září si mohou dát třeba kávu s dýňovým kořením a mezi další speciality patří přidání šlehačky, ochuceného sirupu či třeba espresso shot. Tímto způsobem je dnes personalizováno 60 % všech nápojů, které se v řetězcích prodávají.

Zkuste vaši oblíbenou kávu i doma

Snadno dostupný luxus

Generální ředitel společnosti Howard Schultz uvedl, že vnímá Starbucks jako dostupný luxus, který si zákazníci rádi dopřejí. Jeho tržby rostou po celém světě, nejvíce pochopitelně v Severní Americe, protože zde najdeme nejvíce poboček. Od července se navýšily celosvětové tržby o 7 %. Díky personalizaci si zákazníci nemohou stěžovat, že by káva nebyla podle jejich představ. Společnost se tím snaží zákazníky rozmazlovat a také získávat výhodu před konkurencí, která stejné možnosti nenabízí.

Mladá zákaznice ve Starbucks Boyloso / Shutterstock.com

Zákazníci jsou stále mladší

Vzpomínáte si, kdy jste poprvé začali pít kávu? U mnoha lidí to bylo až v dospělosti, tedy v době, kdy začali navštěvovat zaměstnání. Současné generace ke kávě inklinují v mnohem mladším věku, což potvrzuje samotný Starbucks s tím, že jsou jeho zákazníci velmi loajální a pěstují si lásku k této značce. Více než polovina současných zákazníků jsou buď mileniálové nebo generace Z.

Ačkoliv se tržby zvyšují, čistý zisk společnosti klesl. Je to však z toho důvodu, že intenzivně investuje do nových poboček a také do mezd zaměstnanců. Predikce společnosti vypadají více než slibně, očekává, že v příštím fiskálním období vzrostou o 7–9 %.

Kofein je nejrozšířenější legální psychoaktivní drogou na světě, bez které si mnozí neumí představit jediný den. Konzumace kávy je stále nejoblíbenějším způsobem, jak tuto látku do těla dostat. Její prodej vždy byl lukrativním byznysem a vzhledem k rostoucí popularitě u mladších ročníků tomu tak bude i nadále. Konkurence se může od Starbucks učit a využívat stejné triky, které se této společnosti starají o rekordní tržby.