Prodej použitého zboží může být pro kamenné obchody záchranným kruhem

Oblečení v second handu, ruka drží papírek s nápisem second hand Tero Vesalainen / Shutterstock.com

Bazary, sekáče, půjčovny a výprodeje. To, co bylo pro některé ještě před několika lety tabu, se stává trendem, který vítá většina lidí. Spotřebitelé si uvědomují, že použité zboží je jedním z nejlepších způsobů, jak ušetřit, a stále více lidí ho vnímá i jako možnost, jak netrápit naši znečištěnou planetu odpadem navíc. Jelikož popularita použitého zboží extrémně roste, může se stát i záchranným kruhem pro obchody, které zažívají stále nižší prodeje.

Přečtěte si také

Dorazí Popeyes i k vám? Fastfood se chce rozšířit do menších měst

Nakupovat za plnou cenu není v módě

Většinu spotřebitelů neláká nakupovat zboží za plnou cenu a obchody, které ho nabízí, ztrácí na atraktivitě. Průzkumy ukazují, že použité zboží láká více spotřebitelů než kdy v historii, a obchodníci by tento důležitý fakt neměli přehlížet. Prodej z druhé ruky už se netýká jen maloobchodu, jak jsme byli zvyklí.

Uchyluje se k němu stále více velkých řetězců, obchodů i online platforem. Patří sem například i giganti, jako je Amazon, Ikea, Walmart a další. Nejrychleji tento trend roste v oděvním průmyslu. Průzkum společnosti WD Partners ukázal, že 92 % dotazovaných lidí alespoň jednou do roka nakupuje nebo prodává použité předměty. 23 % lidí dokonce uvedlo, že je polovina všech jejich nákupů tvořena použitým zbožím.

Proč kupovat oblečení za plnou cenu, když se dá pořídit v akci

Lee Peterson, výkonný viceprezident pro marketing ve společnosti WD Partners, uvedl: „Z těchto statistik je zřejmé, že jak obchodní domy, tak specializované maloobchodní prodejny jsou na vysoké úrovni, což znamená, že samotné nákupní centrum by zvýšilo návštěvnost tím, že by použité zboží využilo. Nejen ve stávajících obchodech, ale také tím, že přiláká nájemníky do jejich nemovitostí.“

Žena drží krabici s nákupem z bazaru SpeedKingz / Shutterstock.com

Secondhandový prodej trhá rekordy

Prodej použitého nebo přeprodávaného oblečení láme rekordy a netýká se to jen tohoto roku. Studie od GlobalData a ThredUp odhaduje, že přeprodej nebo prodej použitého zboží poroste 16krát rychleji než širší oděvní sektor. V USA by se měl do roku 2026 secondhandový trh zdvojnásobit a dosáhnout hodnoty 82 miliard dolarů. Statistiky pro jiné trhy sice chybí, ale jedno je jisté, lidé se použitého zboží už nestraní, a naopak ho aktivně vyhledávají.

Výhodu mají kamenné prodejny

Použité zboží je populární, ale platí to především pro kamenné obchody. Zatímco kamenné prodejny s použitými produkty mají žně, secondhandové online obchody se většinou ukazují jako nerentabilní. E-shopy lidé rádi využívají pro nákup nového zboží a kamenné obchody spíše pro nákup použitého.

Znamená to historickou příležitost pro každého obchodníka s kamennou prodejnou. Může nastoupit do rozjetého vlaku a vydělat na trendu, o kterém je jisté, že bude v následujících letech nejvíce prosperovat.

Žena si v second handu vybírá oblečení gabriel12 / Shutterstock.com

Dokonce i v českých městech lze zaznamenat úbytek běžných módních obchodů ve prospěch prodejen se zlevněným nebo secondhandovým zbožím. Opětovný prodej zboží může být záchranou pro každého obchodníka, kterého krize srazila na kolena a hledá možnost, jak do svého obchodu opět dostat zákazníky.