Online nakupování je hitem. Mnoha lidem chodí skoro každý den nějaký balíček a zatímco někteří řeší jen jeho obsah, stále více lidí zajímá i samotný obal. Každá doručená zásilka znamená určité množství odpadu a tím pádem i zátěž pro životní prostředí. Některé typy balení zatěžují životní prostředí více než jiné a preference ekologických obalů je natolik velká, že už ji obchodníci nemohou přehlížet.
Zodpovědní obchodníci se zajímají o názor své nejdůležitější cílové skupiny. Zájem o udržitelné obaly zkoumal průzkum provedený britskou společností Duo, která vyrábí obaly a poskytuje poradenství.
Na základě odpovědí od 1 036 spotřebitelů z generace Z zjistila, že 56 % z nich by opakovaně nenakupovalo u prodejce, který by použil neekologický obal. 37 % respondentů přiznalo, že by nákup zopakovali za předpokladu, že by byli s produktem spokojení. A 7 % se nedokázalo rozhodnout, jestli udržitelnost obalů ovlivní jejich další nákup.
Kupte se slevou Prací gel Feel Eco.
Tento průzkum tedy odhalil, že si zhruba polovina mladých lidí všímá toho, z čeho je obal vyroben. To ovšem není vše, 78 % respondentů považuje možnost recyklace obalu za důležitou a 73 % by obal použilo znovu.
Zoe Brimelow, ředitelka značky Duo, uvedla: „Oblíbenost oblíbené módy u generace Z vede k rostoucí poptávce po znovupoužitelnosti obalů. 52 % znovu prodává oblečení a chtějí mít možnost znovu používat obaly, když obchodují a zasílají přes oblíbené tržiště.“
Generace Z vyrostla v době internetu a tím pádem má neustále jako na dlani důležité zprávy související se životním prostředím. Zatímco předchozí generace měly menší povědomí o jeho stavu, tato generace je bombardována negativními zprávami o mizejících lesích, klimatické krizi, emisích uhlíku a znečištění planety.
A jelikož jde o generaci, která má moc něco změnit, snaží se chopit této příležitosti a udělat přinejmenším to, že nebude zhoršovat současnou situaci. Obchodníci musí nastupující generaci naslouchat, neboť má vliv i na ostatní generace – a pokud si ji získají, bude to pro ně výrazná výhoda.
Nick Beighton, bývalý generální ředitel online prodejce ASOS, připojil k průzkumu svůj názor: „Aby si podniky vybudovaly důvěru u spotřebitelů Gen Z, musí být transparentní, pokud jde o jejich cestu udržitelnosti a jaká opatření podnikají ke zlepšení cirkulace. To by mělo být vetkáno do veškerého marketingového zajištění, od předběžného nákupu až po zasílání zpráv na balení.“
K udržitelným obalům se uchyluje stále více obchodníků – pokud pravidelně nakupujete online, zajisté jste si všimli, že jsou obaly stále častěji tvořeny recyklovanou lepenkou nebo mají potřebné ekologické vlastnosti. Tento trend roste po celém světě a pro obchodníky i výrobce by to měl být jasný signál, jakým směrem by se měli ubírat.
Udržitelné obaly nicméně nejsou jedinou možností, jak mladou generaci nalákat. Velkým trendem je rovněž cirkulární ekonomika. Zboží z druhé ruky, pronájem věcí a opakované použití, to vše jsou hodnoty, na kterých dnes velmi záleží. Udržitelnost je trend, který nikoho neurazí, a naopak s ním mohou obchodníci pouze získat.